تاریخ:
1389
مجری:
روح‌‌اله نوری
کلیدواژه ها:

تغییر هر شیوه متداول که در زندگی مردم به‌صورت عادت درآمده باشد، نیازمند فرهنگ‌سازی و فعالیت‌های تبلیغاتی و آگاه‌کننده می‌باشد. زیر ساخت، نیروی انسانی، قوانین و مقررات و فرهنگ‌‏سازی چهار رکن اساسی هر کشوری در رسیدن به تجارت الکترونیک است که کشور ما با توجه به نبود این موارد، جایگاه غیرقابل قبولی را در سطح دنیا به خود اختصاص داده است. فرهنگ سازی تجارت الکترونیک در حوزه‌های مدیریت دولتی، آموزش بازرگانان و مردم از عمده‌ترین چالش‌های رشد تجارت الکترونیک در کشور است. در هر کشوری، عوامل متعددی دست به دست هم می¬دهند و توسعه تکنولوژیکی آن کشور را باعث می¬شوند. بنابراین ارائه نقشه‌راه توسعه فرهنگ تجارت الکترونیکی در کشور امری ضروری بود تا بر اساس آن همه دست اندرکاران توسعه تجارت الکترونیکی به صورتی یکپارچه اقدام به توسعه فرهنگ آن در کشور، نمایند. بر این اساس، این تحقیق، با هدف تدوین برنامه اجرایی توسعه فرهنگ تجارت الکترونیکی B2C در ایران انجام گرفته است. برای رسیدن به این هدف در ابتدا فرهنگ تجارت الکترونیکی تعریف شد. سپس، بر اساس تعریف فرهنگ تجارت الکترونیکی، ابعاد سه‌گانه آن شامل اعتماد و اطمینان، آموزش و آگاهی و توانایی و تمایل مورد شناسایی قرار گرفتند و متغیرهای هریک از این ابعاد نیز تعیین شدند. در گام بعدی، به منظور دستیابی به الگوهای مشابه، تجربیات و اقدامات 4 کشور سنگاپور، کره جنوبی، مالزی و ترکیه در خصوص توسعه تجارت الکترونیکی B2C مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند. در این گام مطالعات و برنامه‌های ایران نیز در خصوص توسعه فرهنگ تجارت الکترونیکی B2C مورد بررسی قرار گرفت. پس از مطالعه تجربیات کشورها و ایران، دست‌اندرکاران مرتبط با توسعه تجارت الکترونیکی در ایران بر اساس چارچوب بازنگری برنامه جامع توسعه تجارت الکترونیکی و سایر منابع موجود شناسایی شدند. پس از مطالعه تطبیقی تجربیات کشورهای مزبور و ایران، دست‌اندرکاران مرتبط با توسعه تجارت الکترونیکی، بر اساس برنامه جامع توسعه تجارت الکترونیکی و سایر منابع موجود شناسایی گردیدند. در گام پایانی، سه فعالیت فوق یعنی ابعاد، برنامه‌ها و اقدامات کشورهای مطالعه شده و ایران و دست‌اندرکاران توسعه فرهنگ تجارت الکترونیکی B2C در کنار یکدیگر قرارگرفته و متغیر زمان نیز به آنها اضافه شد تا پرسشنامه اولیه تدوین برنامه اجرایی فرهنگ تجارت الکترونیکی B2C برای ایران طراحی شود. این پرسشنامه در اختیار 6 نفر از خبرگان موضوع قرار گرفت تا از لحاظ ساختاری و محتوایی مورد بررسی قرار گیرد، پس از اخد نظرات خبرگان، پرسشنامه نهایی طراحی و در اختیار تعداد 49 نفر از خبرگان تجارت الکترونیکی قرار گرفت و با اخذ و تحلیل نظرات آنان تا مرحلة اشباع اطلاعات، برنامه نهایی توسعه فرهنگ تجارت الکترونیکی B2C در ایران به شرح جداول زیر ارائه گردید.


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir