تاریخ:
1391
مجری:
مسعود صارم‌سری
کلیدواژه ها:
جنبه‌های حقوقی، برند، توسعه، حمایت

علائم تجاری دارای سابقه ای دیرینه بوده و از دوره باستان مورد استفاده بشر قرار گرفته اند. حدود 3000 سال قبل صنعتگران هندی امضای خویش را بر روی دست ساخت های خود حک کرده و آنها را به کشورهای دیگر از قبیل ایران می فرستادند. صنعتگران چینی حدود 2000 سال قبل علامت خود را بر روی کالاهایی که به منطقه مدیترانه می فرستادند حک می کردند. در همین دوران کوزه های رومی با علامت های متفاوت مورد استفاده قرار می گرفتند.با رشد تجارت در قرون وسطی کاربرد علائم برای متمایز نمودن کالاهای بازرگانی گسترش یافت. با انقلاب صنعتی در قرن هفدهم میلادی روابط تجاری بین اشخاص در نقاط مختلف جهان گسترش یافت و بازار پهناوری بر روی کشورهای تولیدکننده گشوده شد.تجار به دنبال وسیله ای بودند که کالاها دارای نشان خاصی گردد و در جریان رقابت باب سوء استفاده بسته شود. در این میان آنچه می توانست کالا را از بی نشانی و گمنامی نجات دهد، علامت بود. به این ترتیب متاع و کالای بی علامت جای خود را به کالای نشان دار داد و علامت گذاری به تدریج به صورت یک اصل عمومی درآمد ولی در هر حال تاریخ حقوق علائم تجاری به معنای اخص کلمه از سده 19 فراتر نمی رود.علامت تجاری به صنعتگران و تجار امکان می دهد که انواع کالاهایی را که در یک گروه قرار می گیرند به مصرف کنندگان و مشتریان خود عرضه نمایند. استفاده از علامت تجاری هم به سود مصرف کننده و هم به نفع تولید کنندگان و تجار است و علامت تجاری از یک سو مصرف کننده را در تصمیم گیری برای انتخاب و خرید کالا یاری می دهد زیرا علامت تجاری معرف ویژگی های یک کالاست. ویژگی دیگر علامت تجاری آن است که به مصرف کننده کمک می نماید تا بتواند بدون نیاز به داشتن اطلاعات عمیق و تفصیلی در مورد تولیدکننده از میان کالاهای مشابه و همگن کالاهای مورد علاقه خود را به سادگی برگزیند. از سوی دیگر علامت تجاری به تولیدکنندگان کمک می کند تا با استفاده از علائم محصولات خود را به سهولت به عامه مردم معرفی کنند و آنها را از محصولات مشابه در بازار متمایز کنند. به علاوه هنگامی که یک علامت در بازار مشهور و معروف شود، تولید کننده می تواند در پناه این معروفیت در بازارهای دیگر رسوخ پیدا کرده و رقبا قادر نباشند که وی را به سادگی از بازار خارج نمایند. همچنین علامت تجاری انگیزه ای در تولیدکننده ایجاد خواهد کرد تا در جهت ارتقای کیفیت کالای خود بکوشد و در این راه سرمایه گذاری نماید.اموال فکری به طور سنتی در دو طبقه جای می گیرند. یکی مالکیت صنعتی مانند علائم تجاری، نام های تجاری، اختراعات، طرح های صنعتی، اسرار تجاری و ... و دیگری مالکیت های ادبی و هنری مانند کتاب، موسیقی، فیلم و ... می باشد. برند از لحاظ حقوقی در زمره مقولات مالکیت صنعتی قرار دارد.در این طرح در فصل اول به تعریف برند و بیان ویژگی های حقوقی آن خواهیم پرداخت و در فصل دوم به نحوه حمایت حقوقی از آن و سپس موارد نقض و چگونگی مقابله با آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir