تاریخ:
1391
مجری:
بهنام غفاری فارسانی
کلیدواژه ها:
رقابت، بنگاه، رویه‌های ضد رقابتی، ادغام، تملک

امروزه، همه کم و بیش پذیرفته‌اند که حداکثر رفاه عمومی در بازاری پدیدار خواهد شد که کارایی اقتصادی و رعایت حقوق مصرف‌کنندگان در سر لوحه‌ی آن قرار دارد. این اهداف در بازاری به‌دست خواهند آمد که در آن رقابت سالم و موثر حاکم است. حفظ رقابت و جلوگیری از صدمه‌ی به آن از سوی فعالان در بازار وظیفه و رسالت خطیر حقوق رقابت است که در ایران، با تصویب قانون اصلاح موادی از برنامه‌ی چهارم توسعه‌ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی از سال 1387 پا به عرصه‌ی وجود نهاده است. از جمله‌ی مهمترین مسایل مطرح در حقوق رقابت، بحث از ادغام میان بنگاه‌ها است که منجر به ایجاد یا تشدید تمرکز در بازار می‌شوند. از آن‌جا که ادغامها آثار متفاوتی بر بازار بر جای می‌نهند در چگونگی برخورد مطلوب با آنها تردیدهایی وجود دارد. مکاتب اقتصادی نیز عقاید و تحلیل‌های خاص خود را از آنها دارند و هر یک به راهی رفته‌اند. این طرح با اتکاء بر مطالعه‌ی تطبیقی، به بررسی ادغامها و چگونگی تحلیل آنها می‌پردازد و به دنبال تبیین سیاست رقابتی نظام حقوقی ایران در برخورد با آنها و شناخت معایب و مزایای آن است.


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir