تاریخ:
1391
مجری:
پریسا یعقوبی منظری
کلیدواژه ها:
صادرات خدمات با فناوری بالا- بازار هدف

بخش خدمات و به‌خصوص خدمات با فناوری بالا به طور فزاینده‌ نقش مهمی در تجارت بین‌المللی در سال های اخیر ایفا کرده است. شناسایی فرصت‌های صادراتی، یکی از روش‌هایی است که دولت ها می‌توانند با استفاده از آن به رشد صادرات کشور کمک نمایند. جهت افزایش و تنوع بخشیدن به صادرات خدمات با فناوری بالای ایران، این مطالعه با هدف شناسایی فرصت‌های صادراتی بخش خدمات با فناوری بالا در ایران انجام گرفته است. در این مطالعه، با توجه به مدل حمایت از تصمیم که برای محصولات انتخاب شده بود، استفاده کرده است و نتایج نشان دادند که برای شناسایی فرصت‌های صادراتی بخش خدمات نیز می‌توان دو فیلتر یک و دو را به‌کار گرفت، ولی با توجه به ماهیت بخش خدمات با فناوری بالا و محدودیت دسترسی به برخی داده‌ها فیلترهای سوم و چهارم متفاوت از بخش کالایی می‌باشند. بنابراین، یک مدل جدید که به ماهیت بخش خدمات نیز توجه دارد، توسعه داده شد و به‌عنوان مدل فرصت‌های صادراتی (EOM) بخش خدمات با فناوری بالا شناخته شد. در این مدل با توجه به ویژگی‌های خاص بازار خدمات که می‌تواند در استراتژی‌های شناسایی فرصت‌های صادراتی نیز مؤثر باشد برای شناخت بازارهای هدف صادراتی استفاده شد که در فصل سوم به‌طور کامل در ارتباط با این مدل بررسی شده است. نتایج حاصل از مدل EOM برای صادرات خدمات با فناوری بالا، بر اساس جغرافیایی نشان داد که بیشترین فرصت‌های صادراتی خدمات با فناوری بالا در ایران، کشورهای کلمبیا، مغولستان و پرو می‌باشد. همچنین نتایج به شناسایی بخش‌های خدماتی با فناوری بالا که دارای پتانسیل بالا برای صادرات در ایران هستند نیز پرداخت؛ این بخش‌ها با بالاترین پتانسیل صادرات عبارتند از بخش خدمات بیمه، خدمات دولتی و خدمات مالی.


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir