تاریخ:
1386
نویسنده:
پریسا یعقوبی منظری
کلیدواژه ها:
تجارت الکترونیک - توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی

شرکتهای فعال بازرگانی در کشورهای مختلف به علت اشباع بازارهای داخلی یا بر اساس جذابیت بازارهای خارجی اقدام به صدور محصولات خود به بازارهای مختلف در سایر کشورها می‌کنند. از بین شیوه های مختلف ورود به بازارهای خارجی، صادرات به عنوان روشی ساده و در عین حال اساسی و مهم از سوی شرکت‌ها و کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد و آنها در راستای کسب درآمد و منابع مالی کافی و بخاطر سایر مزایای ناشی از آن همواره سعی بر توسعه صادرات دارند. با توجه به اهمیت و جایگاه تجارت خدمات، به ویژه خدمات فنی_ مهندسی در تجارت جهانی و تأثیرات فناوری اطلاعات بر آن ضرورت بررسی این موضوع را مضاعف نموده است. به همین جهت هدف این تحقیق، بررسی و شناسایی عوامل موثر بر روی تابع عرضه صادرات خدمات به شیوه الکترونیکی، بررسی تأثیر هر یک از این عوامل بر روی صادرات خدمات فنی_ مهندسی بوده است. در این تحقیق با الهام از مطالعات انجام شده در زمینه توابع تولید اقدام به تخمین تابع عرضه صادرات خدمات فنی- مهندسی با لحاظ ابزارهای تجارت الکترونیکی در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD) پرداخته شد. بدین منظور از آمارهای منتشر شده از سوی بانک جهانی در دوره 2005-1997 و روش الگوسازی داده‌های تلفیقی (Panel Data) استفاده نموده و عوامل مؤثر در توسعه صادرات خدمات فنی –مهندسی با استفاده از تجارت الکترونیکی را استخراج نمودیم؛ که نتایج حاصل از این تحقیق نشان می‌دهد؛ نیروی انسانی شاغل در بخش خدمات فنی _ مهندسی، مهمترین تأثیر را بر روی تابع عرضه صادرات خدمات فنی -مهندسی دارد.


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir