بررسی صادرات مستقیم بنگاههای صنعتی بر اساس نظریه تجارت هکشر - اوهلین و رابطه ساختار بازار داخلی با تجارت مطالعه موردی ایران
- تاریخ:
- نویسنده:
- جواد فلاح
- کلیدواژه ها:
- صادرات - بنگاه های صنعتی - نظریه تجارت هکشر - اوهلین - ساختار بازار داخلی - تجارت - ایران
این تحقیق با استفاده از اطلاعات آماری بنگاههای صنعتی به بررسی تجربی عوامل تعیین کننده صادرات صنعتی کشور میپردازد. در تعیین عوامل موثر بر صادرات مستقیم بنگاههای صنعتی از دو نظریه هکشر- اوهلین و ساختار بازار استفاده شده است. اطلاعات مورد استفاده، بازه زمانی 84-1373 را در برمیگیرد و در برآورد روابط مدل از روشهای اقتصادسنجی اطلاعات پانل استفاده شده است. نتایج حاصل از این مطالعه نشان میدهند: هماهنگ با نظریه هکشر- اوهلین، نظر به ارزانتر بودن قیمت سرمایه نسبت به نیروی کار در کشور، صنایع سرمایهبر بیش از صنایع کاربر توسعه یافتهاند. همچنین افزایش نسبت سرمایه به نیروی کار و افزایش بهرهوری سرمایه تاثیر مثبت و معنیداری بر روی صادرات داشتهاند. مطابق با نظریه ساختار بازار داخلی، نرخ تعرفه واردات و تمرکز در بازار داخلی تاثیر منفی و معنیداری بر روی صادرات داشتهاند. بزرگشدن اندازه بنگاه تاثیر مثبت و معنیداری بر روی صادرات داشته است. از سوی دیگر افزایش نرخ ارز و میزان استفاده بنگاه از یارانه انرژی تاثیر مثبت و معنیداری بر روی صادرات داشتهاند. همچنین دستمزد متوسط نیروی کار تاثیر منفی و معنیداری بر روی صادارت داشتهاست. هزینههای تحقیق و توسعه، هزینه تبلیغات و تعداد سالهای تحصیلات دانشگاهی کارکنان بخش تولیدی تاثیر معنیداری بر روی صادرات نداشتهاند.