تاریخ:
1387
نویسنده:
ع‍ب‍دال‍م‍جید ایم‍انی
کلیدواژه ها:
س‍ن‍ج‍ش‌ - آم‍ادگی ال‍ک‍ت‍رونیک‌ س‍ازم‍ان‌

تلاش برای مهار قدرت IT در جهت حل مشکلات و معضلات سازمانها نیازمند شناخت وضع جاری و تعیین مسیر آینده است. بکارگیری فناوری اطلاعات همیشه با موفقیت همراه نیست به همین دلیل ارائه راهکاری که به مدیران و سیاست گذاران در به کارگیری بهینه فاوا با توجه به تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف سازمانشان، کمک کند، الزامی است. از طرف دیگر مرور مبانی نظری آمادگی الکترونیک نشان می دهد اغلب این مدل ها تحلیل های کلان را مد نظر قرار داد هاند، حال آنکه سنجش آمادگی در سطوح خرد .(Rizk, 2003: تصویر واضحتری از نقاط ضعف و قوت کشور ارائه میدهد ( 4 هدف اصلی این پژوهش سنجش آمادگی الکترونیک سازمان بازرگانی استان تهران و ارائه راه کارهایی برای بهبود سطح آمادگی الکترونیک این سازمان است. برای دستیابی به این هدف نیاز به شناسایی مد ل های مختلف و انتخاب، تعدیل یا تدوین مدل مناسب برای استفاد ه در سطح سازمان مورد نظر بود . به همین دلیل نوزده مدل در سطوح خرد و کلان مورد بررسی قرار داده شد و در نهایت از چارچوب تحقیق موسسه به عنوان مدل تحلیلی کمک گرفته شد. پس از استخراج ابعاد و مؤلفه های مدل از مبانی نظری، Bridges و استفاده از روش پژوهش توصیفی - پیمایشی، سنجش آمادگی الکترونیک سازمان بازرگانی استان تهران بر اساس مدل نهایی صورت گرفت . بر اساس عوامل پنج گانه پژوهش و پس از آزمون آن در سطح سازمان مورد نظر، مشخص شد عوامل اجتماعی بالاترین امتیاز را کسب نموده است و سایر ابعاد به ترتیب امتیازی که کسب نمود هاند عبارتند از: عوامل فناوری، عوامل آموزشی و منابع انسانی، عوامل دولتی و عوامل اقتصادی.


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir