تاریخ:
نویسنده:
محمد شاه‌ق‍لی دوزدوزانی
کلیدواژه ها:
نام تجاری - صحت - پگاه - کاله - گلرنگ - ایران

کشور خاستگاه تولید در ادبیات بازاریابی به عنوان یک عامل بسیار مهم که می تواند به وسیله بازاریابان و بازرگانان بین المللی برای تاثیر در ارزیابی مشتریان از نام تجاری به کار گرفته شود مورد استفاده قرار می گیرد. تاثیر کشور خاستگاه تولید بر ادراکات و اهداف رفتاری مصرف کنندگان به صورت گسترده بر مبنای مطالعات بر روی مصرف کنندگان و همینطور در آزمونهای تجربی مستند شده است. متغیرهای اصلی پژوهش شامل عواملی چون آگاهی از کشور خاستگاه نام تجاری ، تصویر ذهنی از کشور خاستگاه تولید و عوامل جمعیت شناختی چون سطح تحصیلات و سطح درآمد می باشند. روش این تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است و 268 مصرف کننده در شهر هرات انتخاب گردیدند. نمونه آماری به روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی انتخاب گردید. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داده است که رابطه معنی دار مستقیمی بین آگاهی از کشور خاستگاه نام تجاری ایرانی ( صحت ، کاله ، پگاه و گلرنگ ) و تصویر ذهنی از کشور خاستگاه تولید ( ایران ) وجود دارد. همچنین بین سطح تحصیلات و تصویر ذهنی از کشور خاستگاه تولید ( ایران )رابطه معنی دار معکوسی وجود دارد و هیچ رابطه معنی داری بین سطح درآمد و تصویر ذهنی از کشور خاستگاه تولید ( ایران ) مشاهده نشد. بر اساس یافته های تحقیق ایجاد نام و نشان تجاری ( برند سازی ) به ویژه برای محصولات صادراتی توصیه میشود.


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir