تاریخ:
1387
نویسنده:
ن‍وشین‌ م‍وم‍ن‌ ک‍اش‍انی
کلیدواژه ها:
تجارت الکترونیکی - مشتریان - ایرانی

موفقیت در تجارت الکترونیکی به عوامل زیادی بستگی دارد که یکی از مهمترین آنها، اعتماد است. پژوهش‏ها نشان می‏دهند نبود اعتماد، از موانع اصلی موفقیت فروشندگان الکترونیکی و مهمترین عامل بازدارنده برای مشارکت مشتریان در تجارت الکترونیکی است. از این رو، ایجاد اعتماد در مشتریان، یکی از موضوعات چالش‏برانگیز برای فعالان در حوزه تجارت الکترونیکی محسوب می‏شود. این پژوهش، با هدف شناسایی عوامل موثر در ایجاد یا افزایش اعتماد به تجارت الکترونیکی در مشتریان برخط ایرانی و تعیین درجه اهمیت هر یک از این عوامل انجام شده است. در این راستا، ابتدا به مرور ادبیات موضوع پرداخته شده است و متغیرهای موثر بر ایجاد اعتماد در تجارت الکترونیکی که تاکنون در پژوهش‏های پیشین شناسایی شده و مورد تایید قرار گرفته‏اند، استخراج گردیده است. سپس از طریق انجام پیمایشی گسترده، داده‏های مورد نیاز پژوهش گردآوری شده و با به کارگیری تحلیل عاملی، این داده‏ها مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته‏اند. در نهایت با استفاده از نتایج حاصل، مدلی جامع برای اعتماد مشتریان ایرانی به تجارت الکترونیکی (اعتماد الکترونیکی) از نوع بنگاه با مشتری ارایه شده است. نتایج تحلیل عاملی در این پژوهش نشان می‏دهد 15 عامل بر روی اعتماد مشتریان تاثیرگذار است که از میان این 15 عامل، « حریم خصوصی، قوانین و امنیت»، «انجام کامل سفارش»، «کیفیت محتوا» و « خدمات ویژه و سهولت کاربری» به ترتیب بیشترین سهم از واریانس کل را دارا می‏باشند. همچنین تحلیل داده‏ها نشان می‏دهد «تجربه خرید اینترنتی» و میزان «دانش مشتری نسبت به کاربری اطلاعات و مکانیزم‏های ایجاد امنیت» بر سطح اعتماد مشتریان ایرانی موثر است. در پایان با استفاده از نتایج به دست آمده از پژوهش، پیشنهادهایی به کسب و کارهای ایرانی جهت بهبود وضعیت تجارت الکترونیکی بنگاه خود و نیز پیشنهادهایی به دولت و ارگان‏های ذیربط جهت بهبود وضعیت تجارت الکترونیکی در کشور از طریق بهبود عوامل موثر بر ایجاد اعتماد، ارایه شده است.


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir