ارائه چارچوب انتخاب مدل تجارت الکترونیکی بر اساس سرمایههای فکری
- تاریخ:
- 1389
- نویسنده:
- مرتضی نامور
- کلیدواژه ها:
- تجارت الکترونیکی - سرمایه های فکری
ورود به تجارت الکترونیک به عنوان یکی از نیازهای اساسی شرکتها در دنیای تجارت امروز دغدغههای فراوانی را برای مدیران و سرمایهگذاران ایجاد کرده است. در کشور ما، که در آغاز راه تجارت الکترونیک میباشد، این موضوع برای شرکتها همراه با ریسک بالاتری است. از اینرو، وظیفه محققان است تا با ارائه مدلها و چارچوبهای مختلف، عوامل تاثیرگذار بر تجارت الکترونیک را برای مدیران شفاف کرده و ابزارهای تصمیمگیری را برای آنها مهیا کنند. این ریسک از جنبههای مختلفی میتواند باشد. یکی از مهمترین جنبههایی که مدیران و سرمایهگذاران را در معرض تردید برای انتخاب یا عدم انتخاب مدلهای تجارت الکترونیک قرار میدهد توانایی دانشی سازمانهاست. زیرا ماهیت دانش-محور تجارت الکترونیک وابستگی بیشتری به سرمایههای فکری دارد، تا سرمایههای فیزیکی. از طرف دیگر مدلهای مختلف تجارت الکترونیک تعاملات مختلفی با سرمایههای فکری دارند. لذا در این تحقیق مدلهای تجارت الکترونیک به صورت جداگانه تحلیل گشتهاند و میزان سرمایه فکری مورد نیاز برای پیادهسازی آنها در قالب یک چارچوب پیشنهاد شده است. سپس فرضیههای ارائه شده در این چارچوب در صنعت فرش ایران به عنوان یک صنعت بارور جهت پیاده سازی تجارت الکترونیک به ارزیابی گذاشته شده است.