بررسی مدل خریدار - فروشنده چند محصولی در یک زنجیره تامین دو دورهای با همکاری و بدون همکاری
- تاریخ:
- 1389
- نویسنده:
- علی نعیمی صدیق
- کلیدواژه ها:
- خریدار - فروشنده - زنجیره تامین - قیمت گذاری
رشد روزافزون رقابت در زنجیره تأمین و توجه به هماهنگی و همکاری در مدیریت زنجیره تأمین موجب گردیده است تا پژوهشهای بیشتری در این باره انجام گیرد. در این میان مدل تک فروشنده تک خریدار به عنوان سنگ بنای هر زنجیره تأمین از اهمیت ویژهای برخوردار است. در اغلب تحقیقات انجام شده در این زمینه قیمت گذاری برای چندین محصول که در آن خریدار و فروشنده دارای محدودیت می باشند در نظر گرفته نشده است. از اینرو در این پایاننامه به بررسی مدل خریدار و فروشنده چند محصولی پرداخته خواهد شد که در آن قیمت فروش هر محصول برای خریدار و فروشنده تعیین میگردد. براساس تعادل قدرت تصمیم گیری بین اعضای زنجیره تأمین و با استفاده از رویکرد تئوری بازی ها، چهار مدل در این پایان نامه توسعه داده شده است. (1) بازی بدون همکاری و همزمان بین خریدار و فروشنده (2) بازی ترتیبی بدون همکاری با رهبری خریدار (3) بازی ترتیبی بدون همکاری با رهبری فروشنده (4) بازی با همکاری. مقادیر بهینه ی قیمت هر محصول (خریدار و فروشنده)، هزینه بازاریابی هر محصول (خریدار) و همچنین مقدار سفارش هر محصول (فروشنده) در هر یک از چهار مدل بدست آمده است. در مدل همکاری خریدار و فروشنده، تخصیص منافع حاصل از همکاری و شرایط معناداری همکاری بررسی میگردد. بطور خاص برای حل مدل بازی بدون همکاری با رهبری خریدار و فروشنده از الگوریتمهای متاهیوریستیک استفاده گردیده است. در نهایت مقدار سود مدلها نیز با یکدیگر مقایسه گردیدهاند.