طراحی مدلی برای قیمتگذاری در یک شبکه حمل و نقل کالا با همکاری بین عملها
- تاریخ:
- 1389
- نویسنده:
- مرضیه مظفری
- کلیدواژه ها:
- مدل قیمتگذاری- شبکه حمل و نقل - رقابت- همکاری افقی
در سالهای اخیر، رشد و توسعه صنعت حملونقل جادهای کالا منجر به افزایش رقابت در میان شرکتهای متصدی حمل شده است و از این رو مسئله قیمتگذاری متصدیان حمل کالا بسیار بیشتر از قبل مورد توجه محققان قرار گرفته است. از آنجایی که این شرکتها، خدمات قابل جایگزینی را ارائه میکنند، تقاضای آنها نه تنها تابعی از قیمت خود بلکه تابعی از قیمت شرکتهای رقیب میباشد. اگرچه ارائه قیمتهای پایینتر میتواند موجب افزایش تعداد تقاضا بر روی مسیرهای شبکه حملونقل گردد، اما بیشینه نمودن تقاضا بر روی هر مسیر همواره موجب حداکثر نمودن سود کل نمیشود و هزینههای پاییندستی تصمیمات اتخاذ شده بر روی کل شبکه از جمله هزینههای ناشی از جابجایی ناوگان بدون بار در مسیرها نیز بایستی مدنظر قرار گیرد. این پایاننامه مسئله قیمتگذاری متصدیان حمل در بخش محمولههای ظرفیت کامل را که بر روی یک شبکه جادهای حملونقل کالا به رقابت میپردازند، مورد مطالعه قرار میدهد. برای مدلسازی و حل مسئله از نظریه بازی، که یک نظریه ریاضی در موقعیتهای رقابتی است، استفاده میشود. علاوه بر حالت ایستا و تک دورهای، مسئله در حالت پویا و چند دورهای نیز بررسی میشود. از طرف دیگر، افزایش رقابت در صنعت حملونقل جادهای، بر نیاز شرکتهای متصدی حمل به بهبود عملکرد و سطح پاسخگویی به مشتریان افزوده است و این شرکتها را به کسب منافع بالقوه حاصل از همکاری با شرکتهای رقیب متمایل ساخته است. این پایاننامه برای شناسایی و بهرهگیری از همافزایی بین دو شرکت متصدی حمل رقیب، مسئله همکاری افقی آنها از طریق به اشتراک نهادن اطلاعات و تخصیص بهینه سود، را مورد بررسی قرار میدهد. در این پایاننامه چهار مدل برای مسئله قیمتگذاری متصدیان حمل، توسعه داده شده است: (1) مدل قیمتگذاری ایستا در حالت بدون همکاری (2) مدل قیمتگذاری پویا در حالت بدون همکاری (3) مدل قیمتگذاری ایستا در حالت همکاری و (4) مدل قیمتگذاری پویا در حالت همکاری. در دو مدل همکاری متصدیان حمل کالا، تخصیص منافع حاصل از همکاری و شرایط معناداری همکاری بررسی میگردد.