تاریخ:
1389
نویسنده:
س‍ارا باستانی
کلیدواژه ها:
قیم‍ت‌گ‍ذاری - ت‍ب‍لیغ‍ات‌ م‍ش‍ارک‍تی - زن‍جیره‌ ت‍امین‌ ت‍ولیدک‍ن‍ن‍ده‌ - خ‍رده‌ف‍روش‌ - بازی نش - بازی استکلبرگ خرده‌فروشان - بازی استکلبرگ تولیدکننده

یک زنجیره تأمین شامل یک تولیدکننده و دو خرده‌فروش را در نظر بگیرید. با توجه به اینکه یکی از وظایف مدیریت زنجیره تأمین هماهنگ‌سازی زنجیره تأمین است، برای ایجاد هماهنگی در این زنجیره می‌توان از یکی از دو رویکرد تصمیم‌گیری متمرکز و تصمیم‌گیری نامتمرکز استفاده نمود. در رویکرد تصمیم‌گیری متمرکز کل زنجیره به صورت یک واحد در نظر گرفته شده و سعی می‌شود تا سود کل زنجیره بیشینه شود. در رویکرد تصمیم‌گیری نامتمرکز هر یک از اعضای زنجیره واحدی مستقل در نظر گرفته شده و از مکانیزم‌های متفاوتی برای ایجاد هماهنگی در زنجیره استفاده می‌شود. این مکانیزم‌ها به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از مکانیزم‌های هماهنگی قیمتی، مکانیزم‌های هماهنگی غیرقیمتی و مکانیزم‌های هماهنگی جریان. مسئله‌ قیمت‌گذاری جزء مکانیزم‌های هماهنگی قیمتی و تبلیغات مشارکتی جزء مکانیزم‌های هماهنگی غیرقیمتی است. در این مقاله، از دو مکانیزم قیمت‌گذاری و تبلیغات مشارکتی برای هماهنگ‌سازی زنجیره‌ تأمین یک تولیدکننده-دو خرده‌فروش استفاده می‌شود. مدل ارائه شده با استفاده از دو رویکرد یک مرحله‌ای و دو مرحله‌ای حل شده و در هر روش سه حالت بازی نش، بازی استکلبرگ خرده‌فروشان و بازی استکلبرگ تولیدکننده در نظر گرفته می شود و در پایان به مقایسه سه سناریو پرداخته می‌شود. میزان نرخ مشارکتی تولیدکننده، قیمت عمده‌فروشی و خرده‌فروشی در حالت استکلبرگ تولیدکننده بیشترین مقدار و در حالت استکلبرگ خرده‌فروشان کمترین مقدار را دارد. میزان تبلیغات ملی و محلی در حالت استکلبرگ خرده‌فروشان بیشتر از حالت نش است. میزان تقاضا و میزان سود خرده‌فروشان در حالت استکلبرگ خرده‌فروشان بیشترین مقدار و در حالت استکلبرگ تولیدکننده کمترین مقدار را دارد. همچنین، میزان سود تولیدکننده در حالت استکلبرگ خرده‌فروشان بیشترین مقدار و در حالت نش کمترین مقدار را دارد. سپس، حل مدل در حالت همکاری بررسی می‌شود. بازی باهمکاری در شکل تابع مشخصه مدل‌سازی شده و سود ائتلاف تولیدکننده و خرده‌فروشان بطور عادلانه بین اعضای ائتلاف تقسیم شده، بطوریکه ائتلاف متشکل از تولیدکننده و خرده‌فروشان پایدار بماند. جهت تخصیص عادلانه سود بین اعضای ائتلاف تولیدکننده و خرده‌فروشان دو روش هسته و مقدار شاپلی معرفی می‌شود.


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir