تاریخ:
1391
مجری:
روح‌‌اله نوری
کلیدواژه ها:
نیازسنجی - طراحی - ساختار نهاد صنعت - بسته‌بندی

به طور کلی بسته‌بندی دو نقش اساسی در اقتصاد و بازرگانی دارد. در نقش اول، صنعت بسته‌بندی به عنوان توانمندساز سایر صنایع است که از این طریق به حفاظت، ‌توزیع مناسب،‌ ایمنی،‌ زیبایی و مدیریت اطلاعات کالا و خدمات پرداخته و در نهایت با تسهیل تجارت،‌ موجب توسعه اقتصادی هر چه بیشتر می‌شود. در نقش دوم، ‌بسته‌بندی خود به عنوان یک صنعت،‌ می‌تواند به عنوان یکی از صنایع پیشرو، نقش ‌بسزایی در افزایش درآمد ملی و توسعه اقتصادی داشته باشد.بر اساس نتایج طرح تدین نقشه راه توسعه صنعت بسته‌بندی در کشور(نوری، ‌1391)، فقدان انسجام و یکپارچگی در سیاستگذاری، مدیریت و نظارت بر صنعت بسته‌بندی کشور وجود نهادهای پراکنده تصمیم‌گیری در زمرة مهمترین مشکلات صنعت مطرح شده است. این در حالی است که سایر کشورها، با تاسیس نهاد و سازمان منسجم متولی صنعت بسته‌بندی در آنها، در این صنعت از وضعیت به مراتب بهتری نسبت به ایران برخوردارند. لذا با توجه به خلاء وجود نهاد منسجم و یکپارچه برای خط‌مشی‌گذاری،‌ مدیریت، ‌راهبری و نظارت بر صنعت بسته‌بندی در ایران، ایجاد نهاد یکپارچه مدیریتی برای پر کردن این خلاء ضروری به نظر می‌رسد. برای طراحی ساختار چنین نهادی انجام مطالعه‌ای جامع در خصوص نهادهای سیاست‌گذاری و مدیریتی بسته‌بندی در دیگر کشورها و سپس ارائه ساختار و فرآیندهای مناسب برای ایران مورد نیاز است. با تاسیس این نهاد، ‌دیگر متولیان و سازمان‌های پراکنده و موازی در خصوص صنعت که در وزارت ارشاد، وزارت صنایع سابق و دیگر سازمان‌ها و نهادها فعالیت می‌کنند،‌ یکپارچه شده و تحت نهادی منسجم، اقدام به خط‌مشی‌گذاری، مدیریت، راهبری و هدایت صنعت بسته‌بندی در کشور خواهند نمود.بنابراین در این طرح، صنعت بسته‌بندی به عنوان یک صنعت دارای ارزش افزوده بالا و نیز بعنوان توانمندساز دیگر صنایع، برای اولین بار به صورت یکپارچه و منسجم مورد توجه قرار گرفته و تحقیقی جامع برای نیازسنجی نهاد مدیریتی آن اجرا و نهادی تحت عنوان اتاق بسته‌بندی ایران طراحی و پیشنهاد شد. نهادی که در دیگر کشورها وجود دارد اما در ایران مشاهده نمی‌شود.


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir