نقش موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در تقویت گفتمان انقلاب اسلامی با تاکید بر حوزه عدالت اجتماعی

دکتر علیرضا گرشاسبی مدیر یکپارچه‌سازی سیاست‌های موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در سخنرانی بامحوریت عنوان «نقش موسسه در تقویت گفتمان انقلاب اسلامی با تاکید بر حوزه عدالت اجتماعی»  که بعد از نماز ظهر و عصر روز دوشنبه 17 بهمن ماه 1401 در نمازخانه و با حضور مدیران و پژوهشگران و کارشناسان موسسه و همکاران مراکز تابعه برگزار شد، عدم توزیع برابر فرصت‌های سیاسی و اقتصادی  را از ریشه‌های شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران بیان کرد.

در ابتدا ایشان ضمن یادآوری موضوع عفو عمومی رهبر انقلاب اسلامی در ارتباطات با تحولات اخیر در کشور، آن را امری مدبرانه و نویدبخش توصیف کرد و تاکید کرد که بسیاری از سیاست‌گذاری‌های اصلاحی سیاسی و اقتصادی در کشور در چارچوب میثاق قانونی اساسی قابل انجام خواهد بود.

وی فراگیری انقلاب اسلامی در آحاد جامعه، نخبگان سیاسی، و مذهبی و نیز محرومان و اقشار فرودست را از مهمترین گروه‌های جامعه در این فراگیری برشمرد و افزود:  دسته‌بندی پیکره اجتماعی انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که علاوه بر موضوعات سیاسی مساله اقتصادی نیز اهمیت بالایی در شکل‌گیری انقلاب اسلامی داشته است.

وی روند برخورداری گروه‌های مختلف از مواهب کشور را در سال‌های پس از انقلاب رو به رشد دانست و در بیان برخی از علل اقتصادی شکل‌گیری انقلاب اسلامی در این حوزه به دو شاخص اقتصادی حوزه عدالت اجتماعی (ضریب جینی و نسبت هزینه‌های دهک‌ بالا به دهک پایین در دوره 1400-1348) پرداخت و روند آن در سال‌های منتهی به انقلاب را صعودی توصیف کرد.

 گرشاسبی با تاکید بر نقش نفت در اقتصاد ملی هم در سال‌های قبل از انقلاب و هم سال‌های پس از آن، کم‌توجهی به رهایی از اقتصاد نفتی و خلق ثروت‌ قابل توجه از این بخش را آسیب‌زا دانست و گفت: این موضوع و به‌ویژه نحوه مصارف درآمدهای نفتی یکی از ‌کلیدهای اثرگذاری در سال‌های قبل از انقلاب بوده و متاسفانه در سال‌های پس از انقلاب نیز تداوم داشته است.

مدیر یکپارچه‌سازی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: سیاست‌های تورم‌زا به‌ویژه از دهه 1370 نیز زمینه‌ساز بروز شکاف درآمدی و کم‌رنگ شدن عدالت اجتماعی در کشور بوده و این خود با ماهیت و اهداف انقلاب اسلامی سازگاری ندارد و بی‌توجهی به آن به‌عنوان نیروی گریز از انسجام و وحدت در سطح جامعه به‌ویژه نخبگان سیاسی، نخبگان مذهبی و نیز محرومان و اقشار فرودست است.

وی ادامه داد: هر زمان در کشور جهش تورمی شکل گرفته زمینه‌ساز تشدید این شکاف‌ها بوده است و پرهیز از سیاست‌های تورم‌زا «خط قرمز» سیاست‌گذاران است و شوک‌های قیمتی به‌ویژه ارز و حامل‌های انرژی از مهمترین عوامل در این زمینه است.

 وی موضوع توسعه کشور با تکیه بر توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی را از مهمترین ویژگی‌های انقلاب اسلامی دانست و افزود: بسترسازی برای توزیع برابرتر فرصت‌های سیاسی و اقتصادی کمک‌ قابل توجهی به حفظ، تداوم و موفقیت انقلاب در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی خواهد کرد.

وی در خاتمه با اشاره به نقش و جایگاه ممتاز موسسه در تصمیم‌سازی و پشتیبانی علمی از سیاست‌گذاری، توجه ویژه به تاثیرپذیری عدالت اجتماعی از تحولات سیاستی را از مهمترین اقداماتی که موسسه می‌تواند در ادامه مسیر فعالیت خود با تمرکز بیشتری پیگیری نماید، ذکر کرد.

 پس از سخنرانی، حاضران به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود در ارتباط با موضوعات ارایه ‌شده پرداختند.

محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir