همگرایی داخلی و تاثیرگذاری بر تحولات اقتصادی کشور از اهداف مهم موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در یکسال گذشته بود

 

سید علی تقوی مدیرکل حوزه رياست، روابط عمومي و امور بين‌الملل و دستیار ویژه موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، انسجام میان نیروهای داخلی، بسیج امکانات در مسیر تحقق ماموریت‌ها و نیز تاثیرگذاری بر سیاستگذاری‌ها و تحولات اقتصادی کشور را از مهمترین اهداف موسسه طی یکسال اخیر عنوان کرد و افزود: مجموعه فعالیت‌های دیگر موسسه بویژه در حوزه ریاست نیز متناظر و منطبق با همین اهداف پیگیری شده است. 
وی، مطالعه و شناسایی اهداف آینده و مسائل بنیادی و توسعه علمی کشور با استفاده از متخصصان موسسه،‌ برنامه ریزی و هماهنگی در برگزاری دوره‌ها و کارگا‌های آموزشی توسط مرکز اموزش و گسترش ارتباط علمی میان مراکز آموزشی، دانشگاهی و تحقیقاتی با موسسه را از برنامه‌های آینده موسسه ذکر کرد و اظهار کرد: در ارتباط دوسویه با افراد، نهادها، تشکل ها، سازمانها و بویژه ستاد و سازمان های استانی وزارت صمت، همیشه این دغدغه وجود داشته است که چگونه می‌توان ظرفیت‌های علمی و پژوهشی موسسه را برای دیگران به درستی تبیین کرد و از این مسیر به معرفی بهتر برند و ارتقاء موقعیت و جایگاه موسسه و نیز اوضاع پرسنل موسسه کمک کرد.
تقوی رواج همگرایی و همدلی بین همکاران و کارکنان موسسه که باعث ارتقای بهره‌وری در عملکرد موسسه خواهد شد را یکی دیگراز اقدامات اساسی موسسه در مدیریت جدید عنوان کرد و گفت: تا زمانیکه ما در درون این مجموعه، از ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها و نیز دغدغه‌ها و مشکلات همدیگر آگاهی نداشته باشیم، نمی‌توانیم بر دیگران اثر گذار باشیم. به همین دلیل یکی از کوشش‌های ریاست سازمان و به تبع آن اداره کل حوزه ریاست، در یکسال گذشته این بود تا ارتباط موثر و مفیدی با پرسنل و بدنه سازمانی برقرار شود و از مشکلات و معضلات آنان اطلاع حاصل شود.
وی با اشاره به اجرای طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری توسط موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در سال گذشته افزود: این امر در شناساندن موسسه به دیگر ارگان‌های کشور بسیار موثر و مفید بوده است. آمایش برای ما یک زحمت نبود، یک فرصت بود. اجرای طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری توسط موسسه سبب برقراری ارتباط موثر موسسه با نمایندگان مجلس شد. بطوریکه با اجرای این طرح، جلساتی در موسسه و در دفتر نمایندگان مجلس برگزار شد و این امر سبب شناخت بیشتر نمایندگان از موسسه شده است.
دستیار ویژه رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی ادامه داد: با اشاره به اینکه طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری به تفکیک برای هر شهرستان و استان تنظیم شده بود اظهار کرد: اجرای این طرح در هر استان سبب شد تا ارتباط موسسه با کمیسیون های تخصصی مجلس، استانداری‌ها،‌ خانه‌های صنعت و معدن، ‌اتاق‌های بازرگانی و سازمان برنامه و بودجه افزایش یابد و این نهادها از توانمندی‌های موسسه شناخت پیدا کنند. در برخی موارد خود این تشکل‌ها اذعان کردند که از قابلیت های موسسه، کم اطلاع بوده اند و بعد از این، تعامل آنها با موسسه بیشتر خواهد بود. 
تقوی با بیان اینکه تیم موسسه در سفرهای استانی دولت و وزیر صنعت، معدن و تجارت برای اجرای طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری همراهی می‌کردند گفت: این اقدام، هم پژوهشگران ما را با فضا و  واقعیت‌های صنعتی کشور آشناتر کرد و هم سبب شد تا استان ها نیز از عملکرد و توانمندی‌های موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی مطلع شوند که در این زمینه همکاران روابط عمومی با تلاش شبانه‌روزی حتی در ایام تعطیلات بسیار زحمت کشیدند و توانستند طرح آمایش را در جراید منعکس و اطلاع رسانی کنند. 
وی در پاسخ به این پرسش که حضور نمایندگان مجلس در موسسه، چه تاثیری می تواند بر موقعیت موسسه داشته باشد، تصریح کرد: ارتباط موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی علاوه بر شناخت آنان از توانمندی های موسسه، سبب ارتقا بودجه موسسه در سال 1401 شد. 

 


مدیر کل حوزه ریاست،‌ روابط عمومی و امور بین الملل موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی به سفرهای استانی و نظارت بر طرح‏های سرمایه‌گذاری که توسط پژوهشگران موسسه صورت می گیرد اشاره کرد و افزود: این سفرها سبب شده تا پژوهشگران از نزدیک با حوزه‌های صنعتی،‌معدنی و تجاری آشنا شوند و توانمندی های خود را در استان ها معرفی کنند. این سفرها سبب شده تا بین پژوهش و اجرا همراهی و همگرایی ایجاد شود و سبب افزایش شناخت وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستگاه های اقتصادی از توانمندی‌های موسسه شود.
تقوی با اشاره به فعالیت‌های اداره روابط عمومی به عنوان یکی از ادارات ذیل حوزه ریاست، گفت: ریاست موسسه برای نقش و تاثیر روابط عمومی اهمیت ویژه‌ای قائل است و این موضوع هم برای ما به عنوان یک خط مشی کاری در دستور کار است. من هم معتقدم که بدون روابط عمومی فعال و کارآمد، کارایی موسسه قابل انعکاس نیست. به عنوان مثال بازطراحی دیدگاهها و گزارشها، ساخت کلیپ‌ها در مناسبت های مختلف، بازتاب وسیع اخبار و گزارش‌ها در رسانه‌ها، رصد مستمر فعالیت ‌های رسانه ای، یادآوری و بزرگداشت روز تولد همکاران، بروز رسانی سایت، ایجاد آرشیو متمرکز عکس و تصاویر همکاران  و این اخیرا نتشار منظم نشریه داخلی «موسسه ما» از جمله اقداماتی است که حقیقتا چهره زیباتر و تواناتری از موسسه ترسیم کرده است.  
وی به انعقاد تفاهم نامه همکاری بین روابط عمومی موسسه با روابط عمومی‌های شرکت های تابعه اشاره کرد و گفت: هدف از این کار بسیج امکانات و استفاده از توانمندی‌های مشترک برای تحقق اهداف مشترک بود. آموزش نیروهای روابط عمومی شرکت های تابعه موسسه یکی از اقدامات جدی و مهم حوزه ریاست و روابط عمومی موسسه است که به زودی و در قالب همین  تفاهم نامه اجرایی خواهد شد. 


دستیار ویژه رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با اشاره به هماهنگی و همکاری بین روابط عمومی موسسه و شرکت‌های تابعه در نخستین نمایشگاه خدمات کسب و کار ایران بیان کرد: ارتباط موثر حوزه ریاست و روابط عمومی موسسه با شرکت‌های تابعه سبب شده تا این شرکت ها به حوزه های اقتصادی معرفی و  از توانمندی های آنها استفاده شود. نمایشگاه بسیار آبرومند و قابل قبولی برگزار شد و برنامه های برای حضور جدی تر در سایر رویدادها نیز در دستور کار است. 

 

محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir