کنفرانس بين المللي "چهارمين انقلاب صنعتي" برگزار شد.

   صنایع ایران شامل صنایع تولیدی و فرایندی در دوره تحریم بیشترین آسیب را  در میان بخشهای مختلف در کشور متحمل شده و علاوه بر ورشکستگی آشکار و پنهان بسیاری از نهادهای تولیدی و از دست رفتن بازارها به نظر می رسد یکی از مهمترین زیان ها که کمتر بدان پرداخته شده فاصله و شکاف در فناوری های مرتبط با صنعت و سازمان های تولیدی است. در واقع فاصله ایجاد شده برای کشوری که در منطقه یکی از پرچمداران صنعت بوده و به لحاظ تاریخی جایگاه متفاوتی داشته خسران عظیمی فراهم آورده است. این فاصله هم در سطح کلان و فناوری مدیریت صنعت و هم در صنعت بازیگران و فناوری های ناظر به تولید و مدیریت زنجره تامین است. شتاب تغییرات فناوری در تمام حوزه ها و خاصه تحول پارادایمی که در نظام های صنعتی ایجاد شده است نیازی ضروری و وظیفه ای سنگین برای رهبران صنعت کشور ایجاد کرده و لازم است تدابیر فوری و جدی برای آن اتخاذ شود. با توجه به این که پارادایم جدید حاکم که از آن به عنوان انقلاب چهارم صنعتی یاد می کنند در جغرافیای جهان صنعتی یکپارچگی و در هم تنیدگی نظام مند را در حوزه افقی و در راستای فناوری های نوظهور ایجاد کرده و دامنه آن از سیاست های کلان تا خطوط تولید را در سطح عمودی در هم می نورد, لازم است.

  سیاست های نوسازی صنایع کشور در راستای این پارادایم تعریف و بازبینی شده و از حرکات جزیره ای مستقل خودداری شود.

   انقلاب چهارم صنعتی که با نام "Industry 4.0 " در حال حاضر شناخته میشود محور توسعه صنایع آینده و به تعبیری همزمان چشم انداز و راهبرد کشورها برای ورود به عرصه رقابتی است. درک نوینی که از اهمیت صنعت و تولید پس از بحران مالی سال 2008 ایجاد شد، به همراه تهدیدات بالقوه و بالفعل کشورهای آسیای جنوب شرقی که با مزیت قیمت تمام شده استراتژی رهبری هزینه را دنبال می کردند کشورهای اروپایی را به صرافت انداخت تا الگوی نوینی را فراهم نمایند که بر اساس مزیت رقابتی حاصل از فناوری و مدل های دانش محور فرصت های نوین در بازار را آشکار نماید. این الگو که ابتدا در کشور آلمان خلق و طرح شد در ادامه جایگاه خویش را در کل کشورهای اروپایی یافته و سپس با گسترش دامنه آن به ایالات متحده امریکا و آسیا در عمل تبدیل به یک جنبش عظیم شد که با نام «انقلاب چهارم صنعتی» شناخته می شود. بسیاری از مفاهیم جذاب و پربسامد همانند داده های بزرگ، اینترنت اشیاء، نظامهای سایبری-فیزیکی و .... در ذیل این عنوان تعریف و یکپارچه می شود. 

   بسیاری معتقدند که این فرصتی تاریخی است که در آن نقطه صفر جدیدی تعریف می شود و کشورها می توانند از آن برای پیشتازی صنعتی بهره برده و با سوار شدن به قطار توسعه صنعتی در ایستگاه انقلاب چهارم در بازه زمانی مشخصی خود را از سایرین جدا ساخته و در تراز کشورهای نوظهور صنعتی قرار گیرند. بسیاری از کشورها در حال حاضر دولت و ارکان وابسته به آن اسناد دستیابی به این الگو ر ا برای صنعت طراحی و سیاست های لازم را اتخاذ کرده اند. سیاستهایی که در قالب برنامه از دانشگاه و طراحی دروس تا نظام تولید صنعتی و حتی الگوهای کسب و کار صنعتی را در سطح کلان و خرد شامل می شود و قابلیت تعریف سازو کار در سطح کارگاه تولیدی را نیز دارد. از این رو و با توجه به اهمیت موضوع برای کشور, هدایت و نشاندن آن در بستر مناسب و سپس بومی سازی آن از وظایف وزارتخانه و طبعا این مجموعه به عنوان یکی از ارکان فکری آن می باشد.  

   به نظر می رسد که اساس حرکت نوسازی و تحول در صنعت می بایست بر روی این پارادایم سوار شده تا علاوه بر جبران فاصله ایجاد شده ظرف سال های گذشته بستر مناسبی برای توسعه صنعتی فراهم شود. این پارادایم جدید هم در سطح سیاست و استراتژیهای کلان, هم در حوزه نظام آموزشی و  دانشگاهی و هم در سطح خرد به منظور ایجاد تولید چابک و منعطف فناوری را به کار می گیرد.

تاریخ برگزاری: چهارشنبه و پنجشنبه 13 و 14 مرداد

آخرین مهلت ثبت نام: چهارشنبه 6 مرداد

مکان برگزاری: سالن شماره یک نمایشگاه بین المللی تهران و سه سالن جانبی 

این همایش دارای تخفیفات ویژه ای می باشد.جهت اطلاع از میزان تخفیف با شماره 8695-021 داخلی 1 تماس حاصل نمایید.

هدف برگزاری: 

  • آشنا شدن با واژگان و عوامل کلیدی موفقیت در پارادایم 4.0
  • آشنا شدن با کارخانجات آینده
  • درک استراتژیهای عملیاتی سازی صنعت 4.0
  • آموزش از تجارب موجود در این حوزه

این نشست ترکیبی خواهد بود از سمینارهایی با حضور سخنرانانی مجرب از دانشگاه و صنعت و جلسات مباحثه و مناظره به شرح زیر:

  • چرا صنعت 4.0؟
  • کارخانه ها در آینده؟
  • صنعت 4.0 چه مواردی را شامل میشود و چه مواردی را شامل نمیشود.
  • صنعت 4.0 فرصتی برای کشورهای در حال توسعه
  • "مکاترونیک – نیروی پیشران صنعت 4.0”

و موضوعات نشستهای مباحثه عبارتند از:

  • چالش های پیاده سازی صنعت 4.0
  • چالش های بومی سازی صنعت 4.0

 

 

دانلود فایل و اطلاعات تکمیلی 

محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir