وبینار تخصصی "بررسی چالش های اجرای موافقت نامه موقت تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، راهکارها و راهبردها" برگزار شد

وبینار تخصصی "بررسی چالش های اجرای موافقت نامه موقت تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، راهکارها و راهبردها" با شرکت جمعی از پژوهشگران و علاقه مندان. به همت گروه حقوق اقتصادی و بازرگانی و دفتر ارتباطات علمی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، در این نشست ابتدا علی زاهدطلبان عضو هیات علمی و مدیر گروه حقوق اقتصادی و بازرگانی موسسه، به طرح موضوع و اهمیت ترتیبات تجاری منطقه ای در جهان معاصر به ویژه طی چند دهه اخیر پرداخت و تجربه ایران برای حضور در این زمینه را در مقایسه با سایر کشورها بسیار اندک دانست که خود چالش های متعددی را به دلیل کمبود ظرفیت های فنی و نهادی برای اجرای موثر موافقت نامه فرا راه ایران قرارداده است.

وی موافقت نامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا را مفصل ترین و گسترده ترین موافقت‌نامه تجارت ترجیحی کشور عنوان کرد و گفت: این موافقت‌نامه از آبان سال 1398 لازم الاجرا شده و مذاکرات تبدیل آن به یک موافقت‌نامه تجارت آزاد تمام عیار از آبان امسال نیز آغاز شده است.

زاهدطلبان در ادامه به خلاصه‌ای از تعهدات و امتیازات مبادله شده میان طرفین در موافقت نامه مذکور اشاره کرد و افزود: اجرای درست موافقت‌نامه و توسعه دامنه آن از جمله فرصت‌های اقتصادی کشور برای تعامل سودمند با جهان و بهره‌گیری از مزایای آن از جمله توسعه صادرات غیرنفتی است.

وی،‌کمبود ظرفیت‌های فنی و نهادی کشور را از جمله چالش های جدی کشور برای اجرای درست موافقت‌نامه و استفاده از مزایای آن برشمرد که نیازمند توجه دستگاه های حاکمیتی ذیربط و برنامه‌ریزی برای رفع آنها خواهد بود. در ادامه این نشست حاجی کریمی مسئول میز اوراسیا در سازمان توسعه تجارت ایران با ارائه گزارشی از عملکرد موافقت‌نامه، افزایش حدود 30 درصدی صادرات کل کشور به کشورهای اوراسیا و افزایش بیش از 80 درصدی صادرات اقلام برخوردار از ترجیحات تعرفه ای تحت پوشش موافقت نامه را از جمله دستاوردهای این موافقت نامه در همین مدت کوتاه اجرای موقت آن دانست.

وی با اشاره به چالش‌های دستگاه‌های اجرایی برای اجرای این موافقت‌نامه به ویژه در اتاق بازرگانی و گمرکات کشور گفت: با ایجاد هماهنگی‌ها و تشکیل جلسات داخلی میان دستگاه‌ها این چالش‌ها در دست رسیدگی قرار دارد.

حسین کاخکی مدیر امور بین الملل گمرک ج. ا. ایران نیز در این وبینار با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده گمرک از زمان لازم الاجرا شدن موافقت‌نامه به اقداماتی از قبیل ایجاد کمیته‌ها و کارگروه های تخصصی قواعد مبدا و ارزش‌گذاری گمرکی در گمرک و هماهنگی با سایر دستگاه‌ها نظیر اتاق بازرگانی، موسسه استاندارد و همچنین گمرکات طرفه های اوراسیایی از طریق نشست ها و جلسات مختلف اشاره کرد و از آمادگی گمرک برای تعامل هر چه بیشتر با همه دستگاه ها برای اجرای درست و کامل موافقت نامه خبر داد.

جلیل زاده، کارشناس مسئول کشورهای اوراسیا و CIS در امور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز فهرستی از اقدامات انجام شده توسط اتاق‌های بازرگانی ایران برای اجرای موافقت نامه را ذکر کرد و با یادآوری مسئولیت اتاق‌های بازرگانی برای صدور گواهی‌های مبدا ترجیحی در قالب فرمت تعیین شده در موافقت نامه، آماری از گواهینامه‌های مبدا صادره را ارائه کرد و اقداماتی را که اتاق ایران برای هماهنگی میان اتاق های استانی برای صدور گواهینامه های مبدا ترجیحی به عمل آورده است برشمرد.

در پایان علی زاهدطلبان عضو هیات علمی و مدیر گروه حقوق اقتصادی و بازرگانی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی ضمن جمع بندی مباحث و پاسخ به برخی سوالات مطرح شده توسط شرکت کنندگان در وبینار، بر ضرورت برنامه‌ریزی دستگاه ها برای ایجاد ظرفیت‌های فنی و نهادی به ویژه در سه حوزه قواعد مبدا، ارزشگذاری گمرکی و تدابیر دفاع تجاری تاکید و در این راستا ایجاد هماهنگی کامل میان دستگاه ها و به اشتراک گذاری منابع، داده ها، آمار و اطلاعات آنها را یکی از راهبردها و راه کارهای ضروری برای کاهش مشکلات موجود و حرکت رو به جلو در مسیر اجرای درست موافقت نامه عنوان کرد.

 

محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir