رشد اقتصادی باثبات، چالش ها و الزامات با تأکید بر شرایط احیای برجام

در تاریخ 10 خرداد 1400 وبیناری تخصصی با عنوان "رشد اقتصادی باثبات، چالش­ها و الزامات با تأکید بر شرایط احیای برجام" با حضور دکتر کاظم یاوری (عضو هیئت‌علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد)، دکتر علیرضا گرشاسبی (عضو هیئت‌علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی و رئیس پنل) دکتر علی دینی (عضو هیئت‌علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی) و دکتر حسن حیدری (عضو هیئت‌علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس) در موسسه مطالعات و پژوهش­های بازرگانی برگزار شد. در این نشست ابتدا دکتر حیدری به ارائه ویژگی­های رشد اقتصادی در بلندمدت در ایران بر اساس آمار و ارقام تاریخی پرداخت. بر اساس آمارهای ارایه شده؛ از یک‌سو رشد اقتصادی ایران با میانگین 9/3 درصد در دوره 60 ساله رقم بالایی نیست؛ اما همین رقم نیز به دلیل نوسانات بسیار زیاد، نتوانسته منافع خاصی برای اقتصاد ایران فراهم کند. از سوی دیگر، بر اساس آمار و ارقام موجود، دهه 1390 بدترین عملکرد رشد اقتصادی را طی چند دهه اخیر داشته است. دکتر حیدری مهم‌ترین موانع رشد اقتصادی ایران را وابستگی بالا به درآمدهای نفتی، سیاست‌های نامناسب پولی، مالی و تجاری از یک‌سو و موانع سیاسی اعم از سیاست داخلی و سیاست خارجی برشمردند و بر نقش مخرب و بلندمدت تحریم­های اقتصادی به‌عنوان تهدیدی برای امنیت ملی کشور تأکید کردند. سپس سایر مباحثین به بحث و تبادل‌نظر در این زمینه پرداختند.

دکتر یاوری بر داشتن یک افق بلندمدت و وسیع در زمینه رشد اقتصادی تأکید کردند. بر این اساس، تحولات تاریخی مانند انقلاب­ها، جنگ­ها، بحران­های سیاسی و مانند آن اثرات بسیار مخربی بر جریان انباشت سرمایه و درنتیجه رشد اقتصادی کشور ایفا می­کنند و این موضوع خود مانع بزرگی بر رشد اقتصادی ایران است. از این نظر، قرار گرفتن رشد اقتصادی به‌عنوان رویکرد اصلی در سیاست­ها و نگرش­های دولت ضروری است و برای تحقق آن باید زمینه­ های اصلی فراهم شود. ایشان همچنین به نقش یادگیری حین کار در رشد اقتصادی تأکید کردند.

سپس دکتر علی دینی به موضوع نهادها و تضاد و تناقض کارکرد نهادها با رشد اقتصادی پرداختند. ایشان به نقش بی­بدیل ایرانیان خارج از کشور به‌عنوان نخبگانی باارزش در جریان رشد اقتصادی پرداختند که می­توانند به‌عنوان پلی بین ذخیره دانش جهانی و اقتصاد ایران عمل کنند. ایشان به تجربیات موفق جهانی مانند ترکیه و مکزیک در رشد اقتصادی اشاره کردند و بر ضرورت الگو گیری مبتنی بر نظریات اقتصادی و تجربیات جهانی تأکید کردند.

در ادامه با توجه به موضوعات مطرح‌شده در وبینار، دکتر گرشاسبی ضمن جمع‌بندی مباحث ارایه شده، توجه به برخی از رویکردها و موضوعات وبینار را برای متولیان برنامه هفتم توسعه و کاندیداهای محترم بسیار حائز اهمیت دانستند و تأکید داشتند که محور سؤالات مطرح­شده از کاندیداهای محترم نیز باید تعیین­کننده رویکردهای آن‌ها برای ایجاد رشد باثبات اقتصادی باشد.

محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir