نخستین شماره فصلنامه «سیاست‌پژوهی بازرگانی و توسعه» منتشر شد

موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با مجوز وزارت ارشاد از پاییز امسال اقدام به انتشار نشریه تخصصی «سیاست‌پژوهی بازرگانی و توسعه» کرده که به تحولات فکری و اجرایی در حوزه‌های اقتصاد، تجارت و صنعت با تمرکز بر جنبه سیاست‌پژوهی می‌پردازد.

 به گزارش ایسنا، سیاست‌پژوهی به معنای پژوهش‌های عملی و علمی در سیاست‌گذاری است که با آن مسائل حوزه اقتصاد به طور کل و صنعت و تجارت به طور خاص را شناسایی، اطلاعات حساس را جمع آوری و مفاهیم و فرضیه‌های نویی برای حل مشکل ایجاد می‌کنیم.

در مجله سیاست‌پژوهی به مطالعه فرایند سیاست‌گذاری،‌ سیاست‌ها و اثرات سیاست ها پرداخته و رهنمودهای مستخرج از مطالب مجله سیاست‌پژوهی به رفع کاستی‌های حوزه سیاست‌گذاری تجاری و صنعتی کمک خواهد کرد.
نخستین شماره این مجله به واسطه شرایط محیطی اقتصاد کشور، به مساله کووید-۱۹ اختصاص یافته است. شماره اول در هشت فصل تنظیم شده است.

در فصل نخست مروری بر اندیشه‌های «دنی رودریک» اقتصاددان برجسته جهان سوم کرده و مقاله معروف «جهان چهل‌تکه» او در نقد نظام تصمیم‌سازی جهانی در مقابله با پاندمی را ترجمه کرده است.

در فصل دوم با تمرکز بر وبینارهای دانشگاه پرینستون طی دوران اوج کووید-۱۹ در آمریکا، به «اقتصاد کرونا» اختصاص یافته است. فصل سوم تحولات تجارت خارجی در ایران و جهان را طی دوران پاندمی بررسی کرده و نگاهی به نظریه‌های آسیب‌پذیری زنجیره ارزش طی این دوره داشته است. عنوان فصل چهارم کرونا و بازار کار است که چند سند مهم سازمان بین‌المللی کار را ترجمه و تحلیل کرده و نظرات بسط شکاف جنسیتی بازار کار طی دوره پاندمی را خلاصه می‌کند. فصل پنجم بسته‌های بهبود و ترمیم اقتصادی سه نهاد مهم بین‌المللی شامل صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و بانک توسعه آسیایی در مقابله با پاندمی کووید-۱۹ را تحلیل کرده و توصیه‌های این نهادها در حوزه حاکمیتی کشورها و عرصه بین‌الملل را خلاصه کرده است. فصل ششم به ژئوپولیتیک کووید-۱۹ و ملاحظات روابط بین‌الملل طی دوره پاندمی را عنوان می‌کند. در این مجله سعی شده است تا تمامی مباحث با تمرکز بر جنبه سیاست‌پژوهی و پایش و نقد سیاست‌گذاری‌ها تنظیم شود. همچنین در این مجله در هر دو شماره دو قسمت مجزا تحت عنوان وبینارنامه و کتابنامه تنظیم شده است که کتاب‌های مرتبط با حوزه نشر مجله را معرفی و دستاورد وبینارهای مهم را خلاصه می‌کند.
شماره دوم نشریه که در زمستان ۱۴۰۰ منتشر می‌شود، به مبحث سیاست صنعتی اختصاص یافته و شامل سرفصل‌های زیر است که از همه علاقه‌مندان دعوت شده با ارسال مقالات و یادداشت‌های تحلیلی خود یا معرفی و نقد کتاب‌ها و وبینارهای حوزه سیاست صنعتی (تا نیمه دیماه‌) ما را در ارتقاء هر چه بیشتر محتوای مجله یاری رسانند. مجله برای همکاری‌ها، حق‌الزحمه‌ای منظور خواهد کرد.

فهرست مطالب شماره دوم بدین شرح است:

  • نظریه‌های سیاست صنعتی
  • نگاه تاریخی به تکوین سیاست صنعتی در ایران
  • سیاست صنعتی و سیاست تجاری
  • سیاست صنعتی در جهان در حال توسعه: درس‌هایی برای ایران
  • سیاست صنعتی در ایران: تجربه‌های موفق
  • وبینارنامه (تحلیل محتوای وبینارهای حوزه سیاست صنعتی در داخل و خارج)
  • کتابنامه (نقد، معرفی و مصاحبه در خصوص کتاب‌های جدید حوزه سیاست صنعتی)
محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir