موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در بیانیه گام دوم انقلاب


دکتر احمد تشکینی رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، دکتر علی سلیم معاون پژوهشی، دکتر حسن ولی بیگی مشاور و دکتر علیرضا گرشاسبی مدیر یکپارچه سازی سیاست‌ها،‌ علی زاهدطلبان مدیر گروه حقوق اقتصادی و بازرگانی، موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی درسخنرانی های جداگانه ای با عنوان « ماموریت موسسه در آینده نظام با نگاه به بیانیه گام دوم انقلاب»  به مناسبت ایام الله دهه  فجر دیدگاه های خود را بیان کردند.


ماموریت موسسه در آینده نظام با نگاه به بیانیه گام دوم انقلاب
به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، دکتر علی سلیم معاون پژوهشی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در این باره گفت: قرار است در سال 1401 برنامه های پژوهشی مبتنی بر مسایل روز و واقعی کشور در موسسه تدوین شود

وی افزود: این اقدام در گروه های پژوهشی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی انجام  خواهد شد تا بتوانیم برای مسایل صنعتی و تجاری روز راهکارهایی ارایه و چالش های بخش صنعت را شناسایی کنیم.

سلیم با تاکید بر موضوع مدیریت اقتصادی در کشور اظهار کرد: موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در این زمینه می تواند اقدامات اساسی انجام دهد و با نگاه تحلیلی و انتقادی  به این موضوع بپردازد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: ایشان وظایفی را برعهده دولت گذاشتند که مهمترین آن تدوین سند راهبردی صنعت است که موسسه در این بحث مسئولیت اساسی دارد چراکه در تدوین این سند مطالعات صورت گرفته در موسسه نقش اساسی خواهد داشت.

معاون پژوهشی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی با اشاره به عملکرد 40 ساله موسسه اظهار کرد: در سال های گذشته موسسه به عنوان بازوی فکری وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدامات خاصی در زمینه تدوین اسناد سیاستی و شرکت در شوراها، کمیسیون ها و کمیته های تخصصی داشته و در دوره تحریم اتاق فکری برای وزاتخانه در حوزه صنعت معدن و تجارت بوده است.

وی تصریح کرد: بیانیه گام دوم انقلاب به موضوعات علم ، پژوهش و اقتصاد توجه ویژه­ای شده است که موسسه در بحث پژوهش های مربوط به حوزه اقتصادی، علمی، تجاری و صنعتی نقش اساسی داشته و دارد.

 

در بیانه گام دوم انقلاب توجه به اقتصاد و معیشت احاد جامعه تاکید شده است
دکتر حسن ولی بیگی مشاور رئیس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی درسخنرانی خود گفت: پیشران  بسیاری از توصیه‌های مطرح شده در بیانه گام دوم، بحث اقتصاد و معیشت احاد جامعه است.

وی افزود: برخی از موارد مطرح شده در بیانه نظیر توجه به دانش و پژوهش، معنویات و اخلاق، عدالت و مبارزه با فساد و ... ریشه در وضعیت اقتصادی کشور دارد و به نظر ایشان بهبود وضعیت اقتصادی باید در اولویت باشد که در بیانه نیز به عنوان یکی از توصیه ها بدان اشاره شده است. این همان نقطه تلاقی با ماموریت های موسسه است. در حال حاضر مطالعه در حوزه‌های مختلف اقتصادی متناسب با ماموریتهای موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در گروه های پژوهشی در حال انجام است و سعی شده است موضوعات روز مبتلابه دستگاههای اجرایی دریافت و برای آنها راهکارهای اجرایی ارائه شود.

ولی بیگی افزود موسسه باید همچنان مثل گذشته بخشی از مطالعاتش را معطوف به موضوعات و چالشهای آینده نماید که این مطالعات از درون دستگاههای اجرایی بیرون نمیاید و باید خود با دورنزا کردن احصا چالشها، آنها را احصا کرده و برای انجام آنها برنامه ریزی نماید و قاعدتا بخشی (60 تا 70 درصد) از منابع خود را صرف ارائه راه کارها برای مسائل جاری کشور نماید. موسسه نیز بدر راستای بیانیه گام دوم انقلاب گام برداشته و سعی میکند با شدت بیشتری ماموریتهای خود را دنبال نماید تا اهداف بیانه تحقق یابد.

وی با اشاره به مسیر طی شده در سالیان گذشته توسط موسسه و تداوم در سال جاری مبنی بر نزدیک شدن به بدنه اجرایی کشور و حضور در جلسات، شوراها و کمیسیونها که لازمه ارائه نظرات و بازخوردها است، گفت، در این صورت است که قادر خواهیم بود واقعیتهای اقتصادی و سیاستگذاری را بهتر درک کرده و راهکارهای موثرتری ارائه دهیم.

 

نقش موسسه در آینده نظام با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب
دکتر علیرضا گرشاسبی مدیر یکپارچه سازی سیاست‌ها اظهار کرد: معیار اصلی در تطابق سیاست‌ها، اقدامات و برنامه‌های بخش‌های مختلف در کشور در میزان سازوگاری آنها با اهداف بنیادین انقلاب اسلامی است.

وی ضمن تکریم ایام الله دهه مبارکه فجر و ذکر یاد و نام بنیان‌گذار فقید انقلاب اسلامی و شهدای والامقام، به بیان این نکته پرداخت که علی‌رغم محدودیت‌هایی که داریم، یکی از مهمترین ارمغان‌های انقلاب اسلامی برای کشور استقلال و عزت ملی در جنبه‌های مختلف اقتصادی و غیراقتصادی بوده است. وی افزود موضوع استقلال اقتصادی یکی از تجاربی است که براساس شواهد ارایه شده در کشورهای پیشرو حداقل بیش از یک قرن به‌طول انجامیده است؛ در این مسیر و در کشور و در 43 سال گذشته اقدامات بایسته‌ای انجام شده و در ادامه نیز باید انجام شود.

وی با اشاره به برخی از دستاوردهای سال‌های گذشته و ضرورت برنامه‌ریزی برای اقدامات بیشتر (کمی و کیفی) خاطر نشان کرد که معیار اصلی در تطابق سیاست‌ها، اقدامات و برنامه‌های بخش‌های مختلف در کشور در میزان سازوگاری آنها با اهداف بنیادین انقلاب اسلامی است. در این ارتباط ایشان افزودند در حوزه اقتصاد مناسب است هر اقدامی با سه متغیر کنترلی شامل نحوه اثرگذاری بر خوداتکایی ملی، وضعیت رفاهی آحاد جامعه و وضعیت بنیه تولیدی سنجیده شود تا عیار سیاست‌ها تعیین شود.

گرشاسبی ضمن تاکید بر نقش و جایگاه موسسه در تصمیم‌سازی و انجام مطالعات کابردی و پایه‌ای در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، برای ادامه مسیر بر ضرورت به‌هنگام بودن موسسه و نیروی انسانی آن برای تصمیم‌سازی در مسایل به غایت پیچیده و سخت امروزی در سطح حاکمیت؛ ضرورت سنجش سیاست‌ها و پیشنهادات ارایه شده با متغیرهای کنترلی مورد اشاره در فوق با تاکید بر حوزه فعالیت‌های وزارتخانه و توسعه و ترویج گفتمان‌سازی فردی و اجتماعی در سطوح سیاست‌گذاری در راستای اهداف متعالی انقلاب اسلامی تاکید کرد.

ضرورت بازپیرایی مفهوم خودکفایی و نقش آن در پیشرفت و استقلال اقتصادی کشور
علی زاهدطلبان مدیر گروه حقوق اقتصادی و بازرگانی موسسه درسخنرانی خود با عنوان «ضرورت بازپیرایی مفهوم خودکفایی و نقش آن در پیشرفت و استقلال اقتصادی کشور" و ارتباط آن با  ماموریت موسسه در آینده نظام با نگاه به بیانیه گام دوم انقلاب که بعد از نماز ظهر و عصر روز شنبه مورخ 23 بهمن ماه 1400 در نمازخانه و با حضور رئیس موسسه و برخی مدیران و پژوهشگران و همکاران برگزار شد گفت: مفهوم خودکفایی در حوزه استقلال اقتصادی نیاز به تبیین دقیق و روشن دارد که موسسه در این زمینه می‌تواند نقش موثری در تعیین چارچوب‌ها، حدود و ثغور، پیش فرض‌ها و الزامات آن برای راه یابی به حوزه سیاست گذاری و اجرا ایفا کند.

به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی،‌ در ابتدای جلسه حجت السلام و المسلمین خیرآبادی امام جماعت موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی ضمن خوشامدگویی به حضار و تاکید بر بیانات اخیر مقام معظم رهبری در جمع فرماندهان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با موضوعات جهاد تبیینی، نقش موسسه را در این ارتباط حائز اهمیت خواندند و جلسات بحث و تبادل نظر در دهه مبارکه فجر را فرصتی مغتنم برای این امر برشمردند.

 در ادامه دکتر علی زاهدطلبان با تبریک ولادت امام جواد(ع) و گرامیداشت ایام الله دهه مبارکه فجر و ذکر یاد و نام شهدای والامقام، ضمن مرور مضامین اصلی بیانیه گام دوم انقلاب، موضوع استقلال اقتصادی و رابطه آن با کلیدواژه "خودکفایی" را محور صحبت‌های  خود قرار داده و افزود:  این مفهوم در سال‌های گذشته سلطه فراگیری بر سیاست‌های تجاری و صنعتی ما داشته که علیرغم دستاوردهای خوب و قابل توجه در ایجاد ظرفیت‌های تولیدی، ایجاد اشتغال و توسعه توانمندی‌های فنی در داخل کشور، در عین حال عواقب و هزینه‌های زیانباری را هم برای ما در برخی دیگر از حوزه‌ها به بار آورده است. وی گفت از منظر آسیب شناسی سیاست‌های تجاری و صنعتی در چند دهه گذشته تحت لوای خودکفایی ورود به فعالیت در همه حوزه‌ها و تولید همه چیز، فارغ از منطق اقتصادی و محدودیت منابع و ظرفیت‌های کالبدی و سرزمینی کشور تجویز و تشویق شده و سرمایه‌های زیادی صرف ایجاد زیربناهای تولیدی در رشته‌های گوناگون، متنوع و پراکنده و غیرهم‌افزا با یکدیگر شده است، در حالی که برخی از آنها فاقد توجیه اقتصادی بوده و  بعدها  مشخص شده جز اتلاف و تضییع منابع حاصل دیگری نداشته است.

وی با اشاره به ضرورت در نظر گرفتن موضوعاتی مانند آب مجازی و الزامات زیست محیطی و لزوم توجه به ارزش بلندمدت برخی منابع کمیاب و محدودیت‌ها و شرایط کلان زیست بوم ایران در تعیین حوزه های واجد مزیت برای تولید بومی در ایران افزود، متاسفانه کلیدواژه "خودکفایی" عنوان فریبنده‌ای است که در حوزه سیاست‌گذاری تجاری و صنعتی راهزنی‌های بسیاری به همراه داشته و اصل اولویت‌یابی فعالیت‌ها با توجه به منابع محدود کشور را مخدوش ساخته است.

وی اجرای افراطی اصل خودکفایی به مفهوم اتم و کامل آن را مغایر با آموزه‌ها و مبانی علم اقتصاد دانست که با حضور آن اصل تجارت بلاموضوع خواهد شد و اقتصاد ایران را از بهره‌گیری از بسیاری از امکانات و فرصت‌های اقتصاد بین‌الملل محروم خواهد ساخت که خسارت‌های خودساخته‌ای را بر اقتصاد و رفاه جامعه تحمیل خواهد کرد. این در حالی است که در همه جای دنیا تجارت همواره  به عنوان یک رکن ضروری و فعالیت سودمند اقتصادی به رسمیت شناخته شده و در جهان معاصر به عنوان موتور رشد اقتصادی در بسیاری از جوامع عمل کرده است و در فقه و دین ما نیز تجارت مفهومی فربه و پردامنه و گسترده است. زاهدطلبان ضرورت بازپیرایی این مفهوم و تعیین حدود و ثغور آن متناسب با ظرفیت‌ها و امکانات کشور و هزینه‌های ‌فرصت از دست رفته هر فعالیت اقتصادی  را حائز اهمیت دانست که موسسه می تواند با ورود جسورانه به این حوزه و تبیین دقیق ابعاد و تبعات آن و اقدامات اصلاحی متناظر با آن در حوزه سیاستگذاری صنعتی و تجاری، نقش موثری را ایفا کند.

وی توجه ویژه به موضوع آمایش سرزمین در دولت جدید و فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان و افسران نیروی هوایی مبنی بر ضرورت اولویت‌بندی فعالیت‌ها و طراحی نقشه ملی راه برای صنعت کشور را به فال نیک گرفت و افزود خوشبختانه موسسه در این حوزه مسئولیت خطیری را بر عهده گرفته است و امیدوار است که در طراحی نقشه کلان استقرار فعالیت های تولیدی و صنعتی کشور به این نکات مهم توجه ویژه ای صورت گیرد و با جهاد علمی و پژوهشی همکاران موسسه، این تلاش‌ها به ثمر نشسته و در اجرای سیاست های صنعتی و تجاری کشور این ملاحظات بیش از پیش رعایت گردد.

تولید محتوای عمیق و ارتباط موثر با سیاستگذاران و مجریان از ماموریت های موسسه در گام دوم انقلاب است

دکتر احمد تشکینی رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی درسخنرانی با عنوان « ماموریت موسسه در آینده نظام با نگاه به بیانیه گام دوم انقلاب» که بعد از نماز ظهر و عصر روز شنبه مورخ 30 بهمن ماه 1400 در نمازخانه با حضور مدیران و پژوهشگران و کارشناسان موسسه برگزار شد گفت: هر نوع اقدام و حرکت بیرونی موسسه، نیازمند همراهی، همگرایی و  اجماع فکری در درون است. کارهای خوب را باید تقویت و حمایت کنیم و نقدها را با هدف بهبود کار مطرح کنیم. تحقق اهداف موسسه قائم به رئیس و معاونان و مدیران نیست و در این مسیر همه باید مشارکت داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، وی با بیان اینکه در موسسه ظرفیت ها و پناسیل های خوبی وجود دارد اما جریان دانش، جریان سیال و پویایی است و ما نیاز داریم تا در راستای جذب  و آموزش نیروهای جدید و جوان اقدام کنیم و در نیز در حد امکان از افراد، ایده ها و ظرفیت های بیرون موسسه هم بخوبی استفاده کنیم. ممکن است این افراد هم در نهایت از موسسه خارج شوند اما حضور آنها قطعا تاثیر لازم را خواهد گذاشت.

تشکینی ادامه داد: انجام اقدامات و کارهای پژوهشی در موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی نیازمند پیگیری مجدانه ای است تا این برنامه های پژوهشی اجرایی شود. بنابراین، کار ما صرفا با پژوهش کردن تمام نمی شود بلکه باید به مراحل اجرای این پژوهش و یا استفاده کنندگان هم فکر بکنیم.

وی در همین خصوص بر ایجاد ادبیات مشترک بین پژوهشگران با سیاستگذاران و سیاستمداران تاکید کرد و گفت: باید برای این منظور، نوع نگارش و ادبیات را  تغییر دهیم تا شخص سیاستگذار و سیاستمدار تحقیقات و پژوهش و  زبان ما را بهتر بفهمد و ملاک کار خود قرار دهد. همچنین باید نوع نگارش و تدوین و انتخاب موضوع هم دارای جاذبه هایی برای سیاستمدار و یا سیاستگذار باشد. البته یک نوع احساس بی نیازی هم متاسفانه در بدنه اجرایی و یا سیاستگذاران کشور وجود دارد. اما ما باید در کنار تولید محتوای عمیق، ژرفنگر و آینده نگر، تلاش خودمان را در ایجاد روابط و فهم مشترک انجام دهیم

دکتر تشکینی، تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب، از سوی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی را نیازمند تولید محتوای عمیق و کیفی و رساندن این تولیدات به مرحله اجرا دانست و ابراز امیدواری کرد که این قبیل اقدامات بتواند در بهبود اوضاع و  پیشرفت کشور موثر باشد

محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir