تاریخ:
1387
مجری:
یحیی فتحی
کلیدواژه ها:
رتبه بندی، طرف تجاری، دیپلماسی، تجاری

یپلماسی تجاری به کشورها کمک می کند تا با توجه به تواناییها و منافع ملی خود در قالب استراتژیهای خاص (نظیر استراتژی توسعه صادرات یا جایگزینی واردات) و با استفاده از ابزار های خاص (نظیر ابزارهای تعرفه ای و غیرتعرفه ای) به تعقیب اهداف خاص و عملیاتی (مانند توسعه صادرات یا جذب سرمایه گذاری خارجی ) بپردازند. با این تعریف در این طرح تلاش شده است تا ضمن بررسی ادبیات موضوع و مبانی نظری، عوامل تعیین کننده و تاثیر گذار در دیپلماسی تجاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. همچنین عوامل و شاخص های تعیین کننده در برقراری روابط تجاری شناسایی، و با استفاده از روش های متداول در مطالعات بین المللی، اولویت کشورهای طرف تجاری بالفعل و بالقوه ایران مشخص شده است.یافته های این تحقیق حاکی از آنست که می توان با بهره گیری از مولفه های دیپلماسی تجاری، روابط خارجی کشور را به نحوی توسعه داده و عمق بخشید که این روابط، با توجه به اصل تعیین کنندگی عوامل اقتصادی در برقراری روابط خارجی در سطح بین المللی و تعاملات موجود کشورهای جهان، منافع ملی را هم در بعد توسعه روابط اقتصادی- تجاری و هم در بعد توسعه روابط سیاسی و تامین امنیت خارجی تامین نماید . به میزان قابل توجهی میزان آسیب پذیری منافع اقتصادی – (WTO) علاوه عضویت در سازمان جهانی تجارت تجاری کشور را در تعاملات بین المللی تخفیف می دهد.


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir