تاریخ:
1383
مجری:
موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
کلیدواژه ها:
شرکت، نمایشگاه بین‌المللی، صادرات غیرنفتی

اقتصاد ایران همواره به لحاظ کسب درآمدهای ارزی به تولید و صادرات نفت وابسته بوده است. با توجه به نوسانات قیمت نفت در دو برنامه گذشته و میزان ذخایر نفتی و توانایی صدور آن برای کشور، سیاست جایگزینی صادرات غیر نفتی جهت تأمین ارز مورد نیاز کشور بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته است. در میان بخشهای غیر نفتی ،بخش صنعت یکی از بالقوه‌ترین بخشهایی است که می‌تواند نقش مؤثری در درآمدهای ارزی در آینده داشته باشد.محدودیت توان بخش کشاورزی اقتصاد ایران در امکانات آب و خاک از یک طرف و از طرف دیگر کاهش مداوم قیمت مواد خام در بازارهای جهان و بالاخره نیاز جمعیت رو به رشد کشور به مواد غذایی باعث شده که بخش کشاورزی و مواد خام نتوانند منابع خوبی برای جهش صادراتی در ایران در نظر گرفته شوند. تجربه مربوط به ترکیه نیز که در طول یک دهه موفق به افزایش صادرات کالای صنعتی خود به بیش از 20 میلیارد دلار شد گواهی بر این مسئله می‌باشد. آنچه در این مرحله از اهمیت خاصی برخوردار است گزینش و مدیریت صحیح منابع موجود ارزی و غیر ارزی در گردش امور تولیدی کشور و برنامه‌ریزی و سازمان دهی دقیق‌تر و منطقی‌تر نیروی کار و سایر عوامل تولید در جهت تولید هرچه بیشتر کالاها و خدمات با کیفیت‌های بالاتر و امکان عرضه آن در بازارهای جهانی است. علاوه بر آن بازاریابی کالاهای تولید شده نیز از اهمیت خاصی برخوردار است البته در این راستا مشکلات ساختاری اقتصاد ایران و حضور و وجود رقیبان توانمندی که در بازارهای جهانی حضور فعال دارند را نباید فراموش نمود. از این‌رو شناخت بازارهای جهانی بالقوه موجود برای کالاهای تولید شده داخلی و شناساندن کالاهای تولید شده به بازارهای فوق از جمله نکات بسیار مهم در پیشبرد هر چه بیشتر سیاست‌های صادرات غیر نفتی می‌باشد. از آنجا که هدف اصلی از انجام این پروژه تحقیقاتی بررسی نقش نمایشگاه‌های بین‌المللی بر صادرات غیر نفتی در ایران می‌باشد، لذا هدف عمده تحقیق بر بازاریابی جهانی کالاهای تولید شده داخلی است. چرا که در ادبیات اقتصاد بین‌الملل ، نمایشگاه‌های تجاری بین‌المللی راهی جهت نشان دادن کالاهای تولید شده داخلی جهت پیدا کردن بازارهای جهانی می‌باشد . بر همین اساس و در ادامه به نقش نمایشگاه‌های بین‌المللی برصادرات غیرنفتی پرداخته و برای این منظور در این فصل به بررسی اجمالی بر نمایشگاه‌های بین‌المللی و تاریخچه آن خواهیم پرداخت. البته قبل از این مسئله برای آنکه اهمیت مسئله بیشتر به وضوح دیده شده و نقش کم رنگ صادرات غیرنفتی در اقتصاد ایران مشاهده شود به بررسی ساختار صادرات اقتصاد ایران خواهیم پرداخت .


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir