تاریخ:
1392
مجری:
زهرا عباسی
کلیدواژه ها:
صنعت لوازم برقی خانگی، شاخص توان رقابت هزینه‌ای، تحلیل حساسیت

کشور ما در حال حاظر در فرآیند الحاق به سازمان جهانی تجارت قرار دارد. از این رو لازم است پیشاپیش صنایع مختلف کشور به ویژه صنایعی که به نظر میرسد از جهاتی ضربهپذیرتر میباشند، مورد مطالعه و بررسی قرار گیرند و راهکارهایی جهت برون رفت یا جلوگیری از بحران برای آنها اندیشیده شود. از جمله این صنایع صنعت لوازم برقی خانگی است که در رتبهبندیهای صورت گرفته به منظور شناسایی صنایع وابسته به واردات در زمره نخستینها قرار گرفته است. (به جدول 7-2 مراجعه شود.) این مطالعه در نظر دارد تا با بررسی برخی از تولیدکنندگان داخلی فعال در این صنعت وضعیت فعلی صنعت لوازم برقی خانگی داخلی کشور را شناسایی نموده، راهکارهایی اساسی را توصیه نماید. روش در نظر گرفته شده برای انجام این کار محاسبه شاخص توان رقابت هزینهای است. در این مطالعه شاخص توان رقابت هزینهای در چهار شکل مورد محاسبه قرار گرفته است: شاخص توان رقابت هزینهای داخلی، بینالمللی، براساس قیمتهای سایهای برق و گاز و براساس مزیت نسبی.این مطالعه در 6 فصل انجام شده است. در فصل اول با عنوان کلیات ضرورت انجام مطالعه، هدف از انجام آن و ادبیات موضوع بیان شده است. در فصل دوم با بررسی واردات و صادرات جهانی،کشورهای برتر و ایران وضعیت کلی صنعت تبیین شده است. فصل سوم به بیان مبانی نظری پژوهش پرداخته است. در فصل چهارم محاسبه و تحلیل شاخص توان رقابت هزینهای برای دو شرکت موجود در بورس و فعال در صنعت لوازم برقی خانگی انجام شده است. فصل پنجم به تحلیل حساسیت شاخص توان رقابت هزینهای نسبت به تعرفه کالاهای قابل تجارت میپردازد و در نهایت در فصل ششم نتیجهگیری بر گرفته از مطالعه و راهکارهای پیشنهادی ارائه میشود.


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir