تاریخ:
خرداد 1390
نویسنده:
مجتبی سلیمانی سدهی
کلیدواژه ها:
زیرساخت - تجاری - سخت فزار - نرم افزار

موضوع «آمایش تجاری» و به تبع آن «زیرساختهای تجاری» به عنوان یکی از برنامه‌های محوری وزارت بازرگانی در سال 90 مطرح است. همانگونه که وزیر محترم بازرگانی بدان تاکید داشته‌اند در پیش گرفتن برنامه راهبردی «آمایش تجاری» جزو اولویت‌ها و ضرورت‌های کنونی اقتصاد کشور عزیزمان می‌باشد. چرا که زیرساختهای تجاری پایه و اساس توسعه بازرگانی مدرن در هر کشوری هستند. بدون گسترش و بهره‌برداری بهینه از زیرساختها و امکانات تجاری، رسیدن به شکوفایی لازم در امر تجارت و بازرگانی برای هیچ کشوری میسر نخواهد بود. مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی به‌عنوان بازوی مشورتی و فکری وزارت بازرگانی بر خود وظیفه می‌داند که در این زمینه فعال بوده و هم خود را در هر چه پربارتر شدن این موضوع مهم بکار گیرد؛ کمااینکه در چند ماه اخیر نیز چنین بوده است. پس از تدوین اولین کتاب آمایش تجاری توسط مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی با عنوان «زیرساختهای تجاری و نقش دولتها در توسعه آنها» که مورد استقبال بخش بازرگانی کشور قرار گرفت، اکنون دومین کتاب مرتبط با «آمایش تجاری» نهایی گردیده و جهت استفاده علاقمندان و سیاست‌گزاران عرضه می‌گردد. پس از تهیه اولین کتاب که در آن به معرفی انواع زیرساختهای تجاری پرداخته بود، درخواستها و اعلام نیازهای مکرری از سوی بخش بازرگانی (به‌خصوص استانها) مبنی بر تهیه تعریف شفافی برای هریک از زیرساختهای تجاری و معرفی آنها مطرح گردید که این کتاب در پاسخ به همین اعلام نیاز تدوین گردیده است. در این کتاب، ابتدا به معرفی زیرساختهای تجاری و دسته‌بندی آن پرداخته و در ادامه زیرساختهای تجاری در دو گروه سخت‌افزاری (فیزیکی) و نرم‌افزاری (غیرفیزیکی) بررسی شده و توضیحات لازم جهت شناخت انواع زیرساختهای هر یک از دو دسته زیرساختی ارایه شده است. به همین منظور، در فصل دوم 33 زیرساخت سخت‌افزاری و در فصل سوم کتاب 32 زیرساخت نرم‌افزاری معرفی و توضیح داده شده است


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir