- تاریخ:
- نویسنده:
- محمدرحیم اسفیدانی
- کلیدواژه ها:
- استاندارد - تجارت الکترونیکی
در خصوص تجارب موجود در ایران نکاتی را میتوان به شرح زیر برشمرد: تجربه پیادهسازی استانداردهای تجارت الکترونیکی در ایران بسیار محدود است. بسیاری از بنگاههای مورد مطالعه با این مفاهیم بیگانه میباشند. تجارب محدودی در استفاده از پیامهای ادیفاکت در ایران وجود دارد که از جمله میتوان به شرکتهای کشتیرانی، سازمان بنادر و گمرک اشاره نمود. بسیاری از شرکتها جهت استفاده از پیامهای ادیفاکت راه حلهای نرمافزاری خاص خود را استفاده نمودهاند که این نرمافزارها از طریق برون سپاری طراحی شده و مورد استفاده قرار میگیرد. شرکتهایی که از پیامهای ادیفاکت استفاده نمودهاند بر این باورند که استفاده از این استانداردها بطور محسوسی توانسته است سرعت و دقت عملیات آنها را افزایش دهد و در عین حال هزینهها کاهش دهد. فقدان دانش در زمینه استانداردهای تجارت الکترونیکی، عدم هماهنگی بین سازمانهای دولتی، اقدامات فرسایشی (اصطکاکی در استقرار استانداردهای تجارت الکترونیکی)، بوروکراسیهای اداری زمانبر از موانع اصلی استقرار استانداردهای تجارت الکترونیکی در کشور میباشد. شرکتهایی که به سمت استفاده از پیامهای ادیفاکت حرکت نمودهاند، عمدتاً به دلیل درخواست طرفهای تجاری خارجی به استفاده از پیامهای ادیفاکت بوده است. بنابراین، مقایسه تجارب ایران و سایر کشورها در حوزه استانداردهای تجارت الکترونیکی نشان میدهد که تجربه پیادهسازی استانداردهای تجارت الکترونیکی (در مقایسه با کشورهایی همچون کره، ژاپن، و...) در ایران بسیار محدود است و بسیاری از بنگاههای مورد مطالعه با این مفاهیم بیگانه میباشند. علیرغم اینکه در کشور ایران اقدامات چندانی در استقرار استانداردهای تجارت الکترونیکی انجام نشده است ولی با این وجود، شواهدی دال بر استفاده (هر چند محدود) از پیامهای ادیفاکت در کشور وجود دارد که این امر در مقایسه با برخی کشورهای دیگر (که هنوز هیچ اقدامی در این خصوص انجام ندادهاند) قابل توجه میباشد و چنین به نظر میرسد با یک سرمایهگذاری و برنامهریزی درست در این خصوص بتوان به یک جهش بزرگی در حوزه استقرار استانداردهای تجارت الکترونیکی دست یافت. همانطور که گفته شد، تجارب محدودی در استفاده از پیامهای ادیفاکت در سازمانهای ایرانی وجود دارد که از جمله میتوان به شرکتهای کشتیرانی، سازمان بنادر و گمرک اشاره نمود.