تاریخ:
شهريور 1393
نویسنده:
فروغ مصطفی منتقمی
کلیدواژه ها:
الگوی مصرف، تبلیغات بازرگانی، کالاها، قوانین و مقررات، ایران

اهمیت نقش مصرف و پیامدهای آن برای اقتصاد کشور، مانند استفاده بهینه از منابع و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از وابستگی مصرف خانوارهای ایرانی به واردات موجب شده است بهینه‌کردن مصرف در برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان کشور مورد توجه قرار گیرد. تجربه‌های عینی و شواهد آماری مربوط به وضعیت مصرف کالاها و خدمات در کشور حکایت از آن دارد که در ایران مصرف انواع منابع، کالاها با اسراف و اتلاف همراه است و بخشی از مصرف داخلی با واردات کالاهای خارجی تأمین می‌شود. از این رو کاهش اسراف، اتلاف منابع و اصلاح الگوی مصرف همچنان به عنوان موضوعاتی حائز اهمیت، توجه نهادها و دستگاه‌های مختلف کشور را به خود معطوف داشته و بند 8 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز بر «مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف» و «ترویج مصرف کالاهای داخلی» تأکید کرده است تا با اتکا به تولیدات داخلی و ترویج مصرف ‌کالاهای ایرانی دستیابی به منافع ناشی از آن و تقویت اقتصاد کشور در برابر تکانه‌های ناشی از تصمیمات اتخاذ شده توسط بیگانگان میسر شود. این گزارش به لزوم ترویج مصرف محصولات ایرانی برای مقاوم‌سازی اقتصاد کشور پرداخته است.


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir