تاریخ:
ارديبهشت 1393
نویسنده:
-
کلیدواژه ها:
چالش -روابط - کارفرمایان - سازمان تامین اجتماعی

یکی ازجنبه های نامناسب تشکیل دهنده فضای غبار آلود کسب‌ و کارکشور، سختی تعامل بین کارفرمایان با سازمان تاْمین اجتماعی است. نتیجه مذکور باعث شد برخی سازمان‌های بین المللی طی گزارشات متعددی، رتبه کشورمان را از لحاظ شاخص پرداخت بیمه و مالیات در میان 180 کشور عدد 139 اعلام نمایند. با استناد به این مطالعه، وضعیت کشورمان از لحاظ شاخص مذکور در مقایسه با کشورهایی نظیر افغانستان(رتبه 98)، عراق(رتبه 63)، عمان(رتبه9) وترکیه(رتبه71) به مراتب بدتر است. براساس همین گزارش، رتبه کشور نسبت به سال 2007، 43 پله تنزل یافته است. طی سال‌های اخیر تلاش‌های اصلاحی متعدد ولی محدود با محوریت تشکل‌های بخش خصوصی از جمله کمیسیون فضای کسب‌و کار و کارآفرینی اتاق بازرگانی تهران با سازمان تامین اجتماعی انجام شده که قریب به 11مورد از تعارضات بین کارفرمایان و سازمان احصاء و اعلام گردیده است. مهمترین این تعارضات مربوط به نرخ بیمه، نحوه دریافت و پرداخت بیمه تاْمین اجتماعی بوده است. البته بر اساس گزارش های بانک جهانی تلاش‌های اصلاحی سازمان تامین اجتماعی درمقایسه با روند اصلاحی کشورهای منطقه چندان قابل توجه و مستمر نبوده‌است. بررسی تجربه کشورها موید این نکته است که بیشترین اصلاحات انجام شده جهت پرداخت حق بیمه وکاهش نرخ این عوارض و تبدیل نظام پرداخت به سیستم های الکترونیکی بوده است. باتوجه به اسناد قانونی موجود کشور (مصوبه شورای عالی اداری، برنامه پنجم، سیاست کلی اصل44 قانون اساسی و قانون بهبود مستمر فضای کسب‌و کار)، اصلاحات محوری زیر جهت کاهش تعارضات بین کارفرمایان با سازمان تاٌمین اجتماعی پیشنهاد می گردد. 1.اصلاح قانون تاٌمین اجتماعی مصوب سال 1354 باتکیه بر سیاستهای کلی نظام و مبتنی براستانداردهای بین المللی موجود. 2.شتاب بخشیدن به پروژه پنجره الکترونیکی 3.لزوم تغییر در رویکرد سازمان تاٌمین اجتماعی از حالت سازمان انتفاعی سرمایه گذار به سازمان حمایتی از نیروی کار


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir