بررسی استراتژیهای قیمتگذاری صادرکنندگان ایران در بازارهای بینالمللی (رویکردهای پویای دادههای تابلویی)
- تاریخ:
- اسفند 1394
- نویسنده:
- محمد قربانی, امیرحسین توحیدی
- کلیدواژه ها:
- قیمتگذاری برای بازار / قیمتگذاری سود ـ سهم / نااطمینانی نرخ ارز
تغییرات نرخ ارز بر سیاستها و استراتژیهای قیمتگذاری صادرکنندگان ایران در بازارهای بینالمللی نقش بسیار مهمی ایفا میکند. بنابراین، بررسی درجه قیمتگذاری برای بازار توسط صادرکنندگان ایران در 48 بازار مقصد در دوره 91-1371 هدف اصلی این مطالعه است. وجه تمایز این مطالعه نسبت به مطالعات پیشین استفاده از روشهای پیشرفته و پویای دادههای تابلویی (نظیر میان گروهی تلفیقی، گشتاورهای تعمیمیافته سیستمی و اثرات ثابت پویا) برای تعیین عوامل مؤثر بر قیمت صادرات ایران است که در چارچوب مدلهای خودتوضیح برداری با وقفههای توزیعی و تصحیح خطای برداری الگوسازی شدهاند. افزون بر این، در چارچوب دادههای تابلویی از روش گارچنمایی برای بررسی اثر نااطمینانی نرخ ارز نیز استفاده شده است. نتایج مطالعه نشان داد در کوتاهمدت درجه قیمتگذاری برای بازار با استفاده از سه روش مذکور در محدودهای بین 46/0 تا 94/0 قرار دارد و بنابراین میتوان نتیجه گرفت سیاست قیمتگذاری سود ـ سهم در بازارهای صادراتی ایران برقرار است. همچنین، براساس نتایج روابط بلندمدت، تقاضای کشورهای واردکننده برای صادرات ایران از لحاظ قیمتی کششناپذیر بوده و با توجه به یافتههای تحقیق میتوان نتیجه گرفت که سیاست کاهش ارزش پول ملی در کوتاهمدت و بلندمدت اثر چندانی بر بهبود عملکرد صادراتی و بهبود تراز تجاری ایران ندارد.