تاریخ:
اسفند 1394
نویسنده:
محمدرضا میرزایی‌نژاد, معصومه شیرین‌زاده, ابراهیم‌‌علی رازینی
کلیدواژه ها:
پتانسیل تجاری / همگرایی منطقهای / مدل جاذبه / دادههای پانل

یکی از روشهای توسعه تجارت خارجی هر کشور، شناخت دقیق پتانسیل‌های اقتصادی ـ تجاری شرکای تجاری عمده و راه‌های ارتقای حجم و ترکیب تجارت خارجی اعم از صادرات و واردات به سطح مطلوب آن است. بر این اساس، در این مطالعه برای برآورد پتانسیل تجاری غیرنفتی بین ایران و کشور‌های منتخب در سال‌های 2009-1995 از مدل جاذبه استفاده شده و روش پانل دیتا نیز به‌عنوان مناسب‌ترین روش برآورد، انتخاب شده‌ است. نتایج به‌دست‌آمده‌ نشان می‌دهد که ضریب حاصل‌ضرب تولید ناخالص داخلی ایران و کشور‌های شریک تجاری مثبت بوده و بنابراین، اندازه اقتصادی کشور‌ها تأثیر مستقیم بر تجارت دوجانبه آنها دارد. براساس این نتایج، در سال‌های مورد بررسی، ایران در تجارت خود با برخی کشور‌های منتخب، از پتانسیل تجاری غیرنفتی خود به‌طورکامل استفاده نکرده است. همچنین در این تحقیق عضویت ایران و ترکیه در اکو و تأثیر این عضویت به‌عنوان نمونه‌ای از یک پیمان منطقه‌ای بر روابط تجاری بین آنها به‌منظور تبیین یکپارچگی منطقه‌ای ایران و کشورهای منتخب بررسی شده است که نتایج حاکی از تأثیر مثبت عضویت بر روابط تجاری بین دو کشور است.


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir