راهکارهایی برای ارتقای کالاهای کم کیفیت با تاکید بر پدیده اطلاعات نامتقارن
- تاریخ:
- اسفند 1394
- نویسنده:
- محمدعلی مقصودپور
- کلیدواژه ها:
- اقتصاد اطلاعات / کیفیت محصولات / اطلاعات نامتقارن / انتخاب بد
امروزه در حالی شاهد حضور گسترده کالاهای با کیفیت پایین در بسیاری از بازارها هستیم که بسیاری از تولیدکنندهها توانایی ارتقای سطح کیفی محصول خود را دارند ولی رغبتی به ارتقای کیفیت ندارند. این مقاله با استفاده از اقتصاد اطلاعات به دنبال شناسایی دلایل این پدیده انجام گرفته است تا با شناسایی عوامل و سعی در برطرف کردن آنها، بتوان سطح کیفی محصولات را ارتقا داد. نتایج تحقیق نشان میدهد که عدم تقارن اطلاعات در این بازارها یک دلیل عمده برای حضور گسترده کالاهای با کیفیت پایین در بازار است. با توجه به یافتههای تحقیق استفاده از نام تجاری و برندسازی توسط تولیدکنندگان توصیه میگردد تا با آشکارسازی اطلاعات برای مصرفکننده از انتخاب بد جلوگیری شود.