تاریخ:
1399/06/10
نویسنده:
زهرا آقاجانی
کلیدواژه ها:
تنظیم بازارکالا، زنجیره ارزش

تنظیم بازار مجموعه‌ای از مقررات، سیاست‌‌ها و برنامه‌ها و اقداماتی است که به منظور ایجاد همگرایی در عملکرد حلقه‌های کل زنجیره ارزش کالاها و خدمات در بازار و حمایت، هدایت و نظارت تمامی عاملین آن (مصرف‌کننده، تامین‌کننده اعم از تولید و واردات)، توزیع‌کنندگان، انجمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی) اتخاذ و در راستای کاهش نوسانات غیرمنطقی دو متغیر کلیدی قیمت و مقدار با استفاده از ابزارهای سیاستی مناسب در حوزه‌های تأمین، توزیع و مصرف اعمال می‌شود که به تخصیص بهینه‌ منابع، ‌رفع شکست‌های بازاری و افزایش رفاه اجتماعی کمک کند. با این تعریف، مباحث تنظیم بازاری را می‌توان عمدتا در قالب مولفه‌هایی همچون تامین، توزیع، قیمت، نظارت و بازرسی و اطلاع‌رسانی تقسیم‌بندی کرد.


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir