نقش شریک خارجی در توسعه قابلیت های فناورانه و توانمندیهای سازمانی بنگاههای ایرانی: مطالعه موردی صنعت شوینده (927)
- تاریخ:
- 1400/06/10
- نویسنده:
- -
- کلیدواژه ها:
- قابلیت فناورانه، تکنولوژی
از اواسط قرن بیستم، با ورود موفق شرکتهای ژاپنی با قابلیت تولید انبوه و متعاقب آن شرکتهایی از کره، تایوان و دیگر مناطق، همچون سامسونگ، ال جی و ایسر، بنگاههای دیرصنعتی شده در عرصه کسب و کار جهانی معرفی شدند. این بنگاهها علیرغم ضعفهای بنیادی همچون منابع بسیار محدود و موقعیت رقابتی بسیار ضعیف در برابر رقبای با سابقه و قدرتمند، در یک دوره کوتاه توانستند طی فرآیندهای مختلف همکاری و گذر از برخی ایستاییهای سازمانی، با شتاب بالا به فناوریها و توانمندیهای مورد نیازشان خصوصاً در بخشهای با فناوری بالا دست یابند. این موفقیت که با دیدگاه توسعه صنعتی مرسوم در تقابل بود، بستر جدیدی را برای طی مسیر توسعه در عرصه اقتصاد جهانی باز نمود و نشان داد که می¬توان با مزیت رقابتی¬ای که پایدار به نظر می رسید، روبرو شد و با غلبه بر موانع ورود، مزیتهای دستیابی به نوآوری را تعدیل نمود. صاحبنظران و نظریهپردازان امور بنگاه این موفقیت را مرهون توسعه یادگیری در همه فرآیندها و بخشهای سازمانی در حین انتقال فناوری و انتشار آن به سایر بخشها می دانند که از آن تحت عنوان نظام ملی یادگیری یاد میشود