تاریخ:
مهر 1402
نویسنده:
فايزه مرادي حقيقي, علی زاهدطلبان
کلیدواژه ها:
ایران، امارات متحده عربی، توافقات تجاری، سیاست تجاری

درک صحیح سیاست تجاری امارات می‌تواند در بهبود روابط تجاری بین دو کشور، ارتقای توانمندی‌های اقتصادی و صنعتی ایران، و در عین حال حفظ امنیت و تعادل قدرت در منطقه، بسیار مثمر ثمر باشد. امارات متحده عربی در سال 2021، 240.9 میلیارد دلار صادرات، 210.7 میلیارد دلار واردات داشته است. طبق آمار مرکز تجارت بین‌الملل، این کشور در سال 2020، 98.5 میلیارد دلار صادرات مجدد داشته و در حوزه تجارت خدمات نیز صادرات 62.1 میلیارد دلاری و واردات 59.5 میلیارد دلاری را به ثبت رسانده است. امارات یک رژیم تجاری لیبرال دارد؛ اگرچه تعدادی محدودیت و شرایط خاص برای سرمایه گذاری خارجی تعیین شده است، اما بهبود دسترسی به بازار برای محصولات این کشور از طریق آزادسازی تجارت چندجانبه و توافقنامه‌های تجاری دوجانبه و منطقه‌ای، هدف اصلی سیاست تجاری امارات است. این کشور به عنوان یکی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس، در تعرفه مشترک خارجی، 87.6 درصد از 7585 ردیف تعرفه را با نرخ 5 درصد و 11.2 درصد دیگر را بدون عوارض گمرکی اعمال می‌کند. میانگین تعرفه اعمال شده در سال 2021، 5 درصد بوده است که ذیل آن تعرفه محصولات کشاورزی بالاتر از محصولات غیرکشاورزی بوده است. سهم خطوط تعرفه‌ای با تعرفه‌های غیر ارزشی 0.7 درصد (شامل اقلام ممنوعه) است، در حالی که هیچ سهمیه تعرفه‌ای، فرازهای تعرفه‌ای و تعرفه ایذایی وجود ندارد. امارات متحده عربی یکی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس و منطقه تجارت آزاد پان عرب است. شورای همکاری خلیج فارس به عنوان یک گروه، قرارداد تجارت آزاد با سنگاپور و انجمن تجارت آزاد اروپا دارد. در سپتامبر 2021، امارات برنامه‌های خود را برای پیگیری دوجانبه توافق‌نامه‌های اقتصادی جامع با هشت کشور (از جمله هند، جمهوری کره، بریتانیا و ترکیه) در زمینه تجارت، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و سایر حوزه‌های اقتصادی اعلام کرد. با توجه به این نکات، ضرورت تغییر رویکرد ژئوپلیتیکی ایران نسبت به ظرفیت همکاری‌های ساختاری و بلندمدت با همسایگان ذیل یک سیاست تجاری پویا و کنشگرانه قابل توجه می‌باشد.


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir