تاریخ:
دي 1402
نویسنده:
مجيد جليلي, پريسا ابوالحسيني
کلیدواژه ها:
خودروهای برقی - توسعه پایدار -- آلمان

- اوج اقدامات توسعه‌ای صنعت خودروی برقی آلمان از سال 2009 به بعد به‌ویژه بعد از امضای موافقت‌نامه زیست‌محیطی پاریس در سال 2015 و هدف‌گذاری 7 تا 10 میلیون خودرو برقی، 1 میلیون نقطه شارژ و ممنوعیت فروش خودرو احتراقی تا سال 2030 دانست. 2- فروش سالانه خودروهای برقی هیبریدی باطری و پلاگین در سال 2022 به 823،900 دستگاه در آلمان رسید و این کشور را به بزرگ‌ترین بازار ازنظر ثبت‌نام مطلق خودروهای برقی پلاگین در اروپا در سال 2022 تبدیل کرد؛ اما در انتهای همین سال با کاهش یارانه‌های دولتی، ثبت‌نام‌های جدید کاهش یافته است. در ماه می 2023 سهم بازار خودرو برقی در کل خودروهای سواری، حدود 23 درصد بوده است. هم‌چنین تعداد ایستگاه‌های شارژ فعال تا جولای 2023، بیش از 51،800 بوده است. 3- محرک‌های توسعه خودروهای برقی آلمان عبارتند از:  عوامل اقتصادی و ژئوپلیتیکی: کمبود سوخت و محدودیت‌های اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم منجر به افزایش علاقه به تحرک الکتریکی شد.  نگرانی‌های زیست‌محیطی و تعهدات بین‌المللی: نیاز به دستیابی به اهداف حفاظت از آب‌وهوا اتحادیه اروپا (EU) به‌عنوان بخشی از توافقنامه آب‌وهوای پاریس، کشورهای اروپایی (ازجمله آلمان) را متعهد به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا 40 درصد تا سال 2030 (در مقایسه با سطوح سال 1990) کرده است.  پیشرفت‌های فناوری: توسعه فناوری وسایل نقلیه الکتریکی و بهبود کارایی و عملکرد فناوری باتری این خودروها، تحرک الکتریکی را قابل‌دوام‌تر کرده است. نوآوری‌ها در کارایی و ظرفیت باتری و سبک کردن بدنه خودرو باعث گردیده تا مسافت‌های رانندگی طولانی‌تر شده و عملکرد کلی بهتری حاصل شود.  گسترش زیرساخت‌های موردنیاز (شارژ و شبکه برق‌رسانی با حمایت دولت): شرکت‌های آلمانی، ازجمله زیمنس و AEG، در توسعه زیرساخت‌های شارژ برای پشتیبانی از خودروهای الکتریکی نقش مهمی داشتند. دولت آلمان مشوق‌ها و یارانه‌های مالی به مشاغل، شهرداری‌ها و افراد خصوصی برای تشویق نصب ایستگاه‌های شارژ ارائه می‌دهد. هم‌چنین به‌طور فعال در همکاری‌ با کشورهای همسایه، مانند هلند و اتریش برای هماهنگ کردن استانداردهای شارژ، سیستم‌های پرداخت و دسترسی به زیرساخت‌های شارژ فرامرزی مشارکت داشته است.  سایر حمایت‌ها و ابتکارات دولت: شامل تشویق توسعه و استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی، افزایش بودجه تحقیقاتی و حمایت مالی به شرکت‌ها و مؤسسات درگیر در تحقیق و توسعه خودروهای الکتریکی، اتخاذ استانداردهای سخت‌گیرانه برای خودروهای احتراقی، توسعه حمل‌ونقل عمومی برقی، افزایش تعهدات بین‌المللی در حوزه زیست‌محیطی و پشتیبانی از توسعه بازار حمل‌ونقل الکتریکی با چارچوب‌های قانونی و سیستم‌های تشویقی مناسب. 4- نمونه حمایت های کشور آلمان برای توسعه خودروهای برقی عبارتند از: الف) مشوق های مالی:  مشوق برای شرکت‌های کوچک و متوسط در صنعت خرده‌فروشی، هتلداری و پذیرایی و همچنین شرکت‌های کوچک شهری، در صورت نصب شارژر و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر (حداکثر 16000 یورو)  مزایای خرید و نصب شارژرهای برقی خصوصی بین شهرها، شهرداری‌ها و ایالت‌های فدرال متفاوت است (حداکثر 3500 یورو)  مشوق‌های شرکت‌های انرژی و سایر سازمان‌ها حداکثر 4200 یورو برای خرید و نصب شارژر  یارانه زیست‌محیطی: بسته به نوع و قیمت خودرو حداکثر تا 9000 یورو که هم از طرف دولت و هم شرکت سازنده تقبل می‌شود.  کمک‌هزینه خودروهای دست‌دوم: به خودروهای برقی دست‌دوم همان مبالغ کمک‌هزینه خرید خودروهای برقی جدید تعلق می‌گیرد.  کمک‌هزینه‌های اجاره: مشوق‌های اجاره یک خودروی الکتریکی بسته به نوع، قیمت و مدت قرارداد، حداکثر تا 65000 یورو ب) مزایای مالیاتی:  خودروهای تمام برقی که بین سال‌های 2011 تا 2030 ثبت‌نام کرده‌اند، 10 سال از مالیات مربوط به وسایل نقلیه موتوری معاف هستند. برای خودروهای برقی هیبریدی پلاگین این معافیت کمتر از خودروهای دیزلی/بنزینی است.  0.25 درصد از قیمت یک خودروی شرکتی تمام برقی با قیمت زیر 60000 یورو برای استفاده شخصی در ماه مشمول مالیات است. این درصد برای خودروهای هیبریدی بالای 6000 یورو، 0.5% است.  کارفرمایانی که اجازه می‌دهند دارندگان خودروهای شخصی و شرکتی خودروهای برقی پلاگین خود را در محل کارفرما شارژ کنند، از اعلام سود نقدی خود از این محل در اظهارنامه مالیاتی خود معاف هستند.  دارندگان خودروهای شرکتی که خودروهای برقی خود را در خانه شارژ می‌کنند، می‌توانند از تخفیف مالیات بهره‌مند شوند.  کارفرمایانی که شارژ رایگان وسایل نقلیه برقی یا دوچرخه را ارائه می‌دهند تا سال 2030 برای این خدمات مشمول مالیات نمی‌شوند. 5- مهمترین چالش‌های پیش‌روی توسعه خودروهای برقی آلمان عبارتند از:  هزینه‌های بالای مربوط به نصب زیرساخت شارژ  فرآیندهای پیچیده اخذ مجوز و نظارت برای نصب ایستگاه‌های شارژ  ظرفیت شبکه برق و ارتقای آن  چالش‌های شهری و مسکونی برای نصب زیرساخت‌های شارژ  نگرانی مشتریان از تمام شدن شارژ باتری (اضطراب محدوده)  قیمت اولیه بالای خودروهای برقی نسبت به خودروهای موتور احتراقی  فناوری باتری و زنجیره تأمین آن  انتقال ناوگان خودروهای موجود از وسایل نقلیه موتور احتراقی به خودروهای برقی  کاهش اشتغال  مقاومت تولیدکنندگان خودرو احتراقی و وابستگی زیاد اقتصاد آلمان به این صنعت  استفاده از مواد معدنی بحرانی محدود و فلزات خاکی کمیاب بیشتر در خودروهای برقی و نگرانی از تأمین آن‌ها  تفاوت تولید خودروهای احتراقی و برقی و نیاز به تغییر در خطوط تولید و زنجیره‌های تأمین مربوطه


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir