تاریخ:
1386
مجری:
محمدرضا سعادت
کلیدواژه ها:
موانع رشد، بنگاههای کوچک و متوسط، ظرفیت‌های صادراتی

در این طرح بر اساس شرح خدمات ارائه شده ابتدا در فاز اول به مطالعات شناختی بنگاههای کوچک و متوسط پرداخته شد که شامل دو زیر فصل عمده، بررسی مبانی نظری بنگاههای کوچک و متوسط و مطالعه تطبیقی اقدامات کشورهای‌ پیشرو در زمینه توسعه بنگاههای کوچک‌و‌متوسط بود که در زیر فصل اول ابتدا نظریه‌های اقتصادی در رابطه با بنگاههای کوچک و متوسط مورد بررسی قرار گرفت. سپس به نقش بنگاههای کوچک و متوسط در اقتصاد جهان پرداخته شد و در ادامه مزایا و محدودیتهای بنگاههای کوچک و متوسط مورد مطالعه قرار گرفت و پس از آن به ترتیب استراتژیهای توسعه بنگاههای کوچک و متوسط، استراتژیهای توسعه صادرات بنگاههای کوچک و متوسط، تاثیر پیوستن به سازمان تجارت جهانی بر عملکرد بنگاههای کوچک و متوسط و سیاست‌های حمایتی از بنگاههای کوچک و متوسط در راستای عضویت در سازمان تجارت جهانی بررسی گردید. در زیر بخش عمده دوم به مطالعه تطبیقی 12 کشور پیشرو در این زمینه پرداخته شد. در فاز دوم طرح که تحت عنوان تحلیل عملکرد گذشته و روند شکل‌گیری، فعالیت و تعطیلی بنگاههای کوچک ‌و ‌متوسط در ایران بود به طور کلی به بررسی سه بخش عمده تحت عناوین بررسی وضعیت موجود بنگاههای کوچک و متوسط در ایران، بررسی وضعیت عملکرد گذشته بنگاههای کوچک و متوسط در استانهای منتخب و بررسی روند شکل‌گیری، فعالیت و تعطیلی بنگاههای کوچک ‌و ‌متوسط در ایران پرداخته شد. در فاز سوم طرح، مزیتهای نسبی به منظور اولویت‌بندی توسعه بنگاههای کوچک و متوسط در ایران مورد مطالعه قرار گرفت که شامل سه زیر بخش شناسایی چارچوب تعیین مزیتهای نسبی، تعیین مزیتهای نسبی گروههای مختلف کالا و خدمات بنگاههای کوچک و متوسط در استانهای منتخب و شناسایی 10 گروه منتخب کالا و خدمات دارای بالاترین مزیت نسبی در 10 استان دارای بیشترین تعداد بنگاههای کوچک و متوسط بود در فاز چهارم تدوین استراتژی و ساختار اجرایی توسعه صادرات بنگاههای کوچک و متوسط مد نظر قرار گرفت که شامل دو زیر بخش عمده تحت عناوین تدوین استراتژیهای توسعه صادرات بنگاههای کوچک و متوسط و حمایتهای تجاری از بنگاههای کوچک و متوسط است. در نهایت در فاز پنجم که جمع بندی و ارائه توصیه های سیاستی نام داشت به چارچوب حمایت و هدایت فعالیت بنگاههای کوچک و متوسط کشور به تفکیک دستگاه‌ها و وزارت خانه های مختلف ارائه شد. روشهای تجزیه و تحلیل طرح: این تحقیق از نوع کاربردی و توصیفی می‌باشد که داده های آن به صورت کتابخانه‌ای برای کل کشور و میدانی برای ده استان کشور که بیشترین تعداد بنگاههای کوچک و متوسط ایران در آنها فعالیت دارند، صورت گرفت . هدف از انجام این تحقیق این بود که پس از خاتمه ، بتوان از نتایج آن به صورت کاملا کاربردی و عملیاتی استراتژی بنگاههای کوچک و متوسط را به منظور توسعه صادرات حداقل ده گروه کالا و خدمات دارای مزیت نسبی، در ده استان (که بیشترین بنگاههای کوچک و متوسط را دارند) مشخص کرد. بدیهی است در تدوین این استراتژی چالشهای پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی که بنگاههای کوچک و متوسط بیشترین مخاطره را در این روند خواهند داشت ، در نظر گرفته شد.


محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir