پیاده سازی برنامه بازنشر دانش کره جنوبی با ایران

جلسه شروع به کار برنامه باز نشر دانش(KSP ) با کره جنوبی، با حضور دکتر محمدرضا رضوی رییس موسسه مطالعات وپژوهش های بازرگانی، کیم سونگ سفیر جمهوری کره در ایران و نیز محققان و مسئولان ایرانی  و کره ای در موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی برگزار شد.  
به گزارش روابط عمومی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، کیم سونگ، سفیر جمهوری کره در ایران در این جلسه ضمن یادآوری اهمیت استراتژیک رابطه ایران و کره جنوبی و حجم مبادلات تجاری بین دو کشور، از شروع به کار این برنامه تحقیقاتی مشترک، که امکان شناخت عمیق تر از دو بازار را برای طرفین فراهم می آورد،  ابراز خرسندی کرد.
وی با تاکید بر پیچیدگی های حاکم بر اقتصاد و جامعه ایرانی، محققان کره ای را از افتادن در دام تحلیل های ساده انگارانه بر حذر داشت. 
در ادامه این دیدار دکتر محمدرضا رضوی، رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی ضمن خوش آمد گویی به سفیر جمهوری کره و محققان کره ای، از فرصت ایجاد شده برای گسترش روابط تحقیقاتی بین دو کشور و انتقال دانش سیاستی مدنظر بسیار استقبال کرد. 
وی تجربه کره در رابطه با تامین مالی و مدیریت صنایع بزرگ، بخصوص در حوزه پایین دست پتروشیمی بدون دسترسی به مواد خام اولیه را، از تجارب موفق عنوان کرد و گفت: این امر می تواند درس های مفیدی برای ایران در پی داشته باشد. 
رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، ارتقا رقابت پذیری صادراتی را راهبرد اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و بر پیاده سازی برنامه بازنشر دانش با کشور کره جنوبی تاکید کرد.
در ادامه این دیدار، جین یانگ پک از موسسه توسعه کره (KDI)، توضیحاتی اجمالی از گام های اجرایی برنامه بازنشر دانش ارائه و از اقدامات و عملکرد موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی در این زمینه، قدردانی کرد. در ادامه جلسه، شش محقق درگیر در برنامه، به ارائه تحلیل های خود در حوزه های تعیین شده پرداختند و در مورد مسیر راه پژوهش در سه حوزه رقابت پذیری بخش صنعتی، صنایع دارویی و پزشکی و نیز پایین دست پتروشیمی به بحث و گفت و گو پرداختند.
گفتنی است، موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، از بین تمامی متقاضیان موجود از اقصی نقاط جهان در مرداد ماه سال جاری توسط وزارت استراتژی و فاینانس کره جنوبی برای مشارکت در برنامه بازنشر دانش (KSP)، انتخاب شد. برنامه باز نشر دانش (KSP) هر سال توسط این وزارتخانه در قبال تعهد دولت کره جنوبی به سازمان ملل برای بازنشر تجربه توسعه خود در یک کشور انجام می گیرد و برای سال 2017-2018، موسسه موفق شد به عنوان نخستین نهاد ایرانی در این برنامه پذیرفته و از منافع آن بهره مند گردد.
در این جلسه موضوع پیشنهاد داده شده توسط موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، مطالعه فرصت های ارتقا رقابت پذیری در بخش صنعتی ایران، بخصوص با تاکید بر دو حوزه پایین دست پتروشیمی و صنایع دارویی – پزشکی است. در این پروژه که با همکاری محققان تراز اول ایرانی و کره ای به پیش برده خواهد شد، سه محقق کره ای و سه محقق ایرانی به صورت تیم های دو نفره بر موضوعات اشاره شده تمرکز کرده، و با استفاده از تجربیات کره و بررسی شرایط فعلی ایران، سعی خواهند کرد راهبردها و سیاست های ارتقا رقابت-پذیری را نهایی کنند.
دکتر کیم از دانشگاه دانگوک سئول و دکتر بشیری از پژوهشکده مطالعات اقتصادی و توان رقابتی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، مسئول بررسی رقابت پذیری در سطح کلان بخش صنعتی ایران هستند.  
همچنین دکتر لیم از دانشگاه دونگ اویی بوسان و دکتر سلیم از پژوهشکده توسعه صنعتی و معدنی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی بر ارتقا رقابت پذیری در صنعت دارویی و تجهیزات پزشکی متمرکز خواهند شد.
دکتر جانگ از دانشگاه آجو سئول و  دکتر افسانه شفیعی از پژوهشکده توسعه صنعتی و معدنی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، به بررسی صنایع پایین دست پتروشیمی و رقابت‌پذیری آن خواهند پرداخت.
در اقامت سه روزه هیات کره ای در ایران، هر تیم تحقیقاتی به ملاقات با سیاست گذاران، محققان و فعالان بخش خصوصی در حوزه های مربوط به موضوع تحقیق خود پرداختند. سفر بعدی این هیات در تاریخ 6 آبان ماه سال 96 خواهد بود که در جلسه «سمینار سیاستی و بررسی عمیق تر» به چهارچوب نهایی شده برنامه تحقیقاتی هر تیم ارائه خواهد شد. همچنین ملاقات های دیگری با سیاست گذاران و فعالان بخش خصوصی  در نظر گرفته شده است. 

 

 

محصولات پژوهشی
ارتباط با ما

 آدرس: تهران، خيابان كارگر شمالی، روبروی پارك لاله، ساختمان ١٢۰٤
 تلفن: ٦٦٤٢٢٣٧٨-٨۰
 دورنگار: ٦٦٩٢٩٦٣٤
 پست الكترونيک: info@itsr.ir