توصیههایی در راستای ابعاد حمایت از کالای ایرانی
حمایت از کالاهای تولید داخل نیازمند ساختاری است که در چارچوب آن دولت بتواند با نگاهی جامع، هدفمند، هوشمند و مشروط از تولیدکنندگان ایرانی حمایت نماید. حمایت از تولیدات داخلی از یک سو، به مفهوم حمایت از «هر» کالای ایرانی با «هر» کیفیتی نبوده و از سوی دیگر، به مفهوم خودکفایی در «تمام» کالاها، بستن مرزهای تجارت و انزوای جهانی نیست چرا که این موارد نه عملاً شدنی است و نه مطلوب، بنابر این:
- حمایت از کالای ایرانی یعنی تامین بازار صادراتی برای تولید ملی و نیز مصرف تولیدات داخلی برای حصول به مزیتهای صرفهناشی ازمقیاس و نهایتا کاهش قیمت تمام شده ناشی از بهرهگیری از ظرفیت بازارهای داخلی و خارجی
- حمایت از کالای ایرانی یعنی ارتقاء بهرهوری و کارایی کمی وکیفی تولیدات داخلی و افزایش رقابتپذیری تولیدات ملی در هر دو بازار داخلی و صادراتی
- به منظور بهرهگیری حداکثری از تجربیات گذشته و کشورهای مختلف در ایجاد انگیزه حمایت از کالای داخلی در تمامی ذینفعان اعم از دولت، مردم و فعالان اقتصادی (خصوصا تولیدکنندگان کالا و ارائهدهندگان خدمات) راهکارها و پیشنهادات زیر قابل طرح است:
- تدوین برنامههای میان مدت و بلندمدت در راستای گسترش مصرف کالاهای بامحتوی داخلی به منظور ایجاد رغبت در مصرف کالای ایرانی و برطرف نمودن علل موجده بیمیلی در مصرف کالای داخلی با ایجاد ائتلافهای گروهی (اعم از صنفی، ملی، مذهبی و سیاسی ) در جهت ترجیح و ترغیب مصرف کالای داخلی بر خارجی در مصاف بین دو ذهنیت و رویکرد جهانی شدن و ملی گرایی با استفاده از مطالعات کارشناسی به ترتیب زیر:
- فرهنگ سازی در جهت مترادف دانستن حمایت از سرمایه و تولید ملی به منزله حمایت از فرهنگ و تمدن و حفظ هویت ملی تا تحقق عملی شعار: "ایرانی جنس خوب بساز و ایرانی جنس ایرانی بخر" در رسانههای عمومی و شبکههای مجازی
- تشدید مبارزه با قاچاق کالا، ترویج شفافیت اقتصادی، ارتقای کیفیت وتقویت استانداردهای تولید برای مقابله با بخش غیررسمی اقتصاد و نهایتا تقویت جایگاه " نشان ملی استاندارد " کشور
- توجه همزمان به ارتقاء کیفیت و حمایت از تولید کالای ایرانی ضمن رعایت حقوق مصرفکننده به عنوان دو روی یک سکه؛
- اهتمام جدی به خصوصی سازی واقعی و تلاش درجهت مساعد شدن فضای کسب و کار و رفع موانع غیر ملموس تولید نظیر روابط کارگر و کارفرما، به منظور توسعه رقابتپذیری ملی منتج به تولیدات کیفی در سطح کشور و جهان
- تکمیل نمودن زنجیره ارزش در صنایع و بنگاههای فعال ازطریق اتصال زنجیرهای شرکتهای کوچک و متوسط به شرکتهای بزرگ صنعتی به منظور رسوخ دانش و فناوری در صنایع بزرگ کشور،
- شکل گیری و تقویت تشکلهای مردم نهاد با هدف حمایت از حقوق مصرفکنندگان، فرهنگسازی و ایجاد پویشهای مردمی برای ترویج رغبت به مصرف کالای داخلی؛
- مدیریت کردن خریدهای دولت و پیشبینی پذیر کردن تقاضای بخشهای دولتی با اهرمسازی خریدهای دولتی در تحریک طرف تقاضا
- تقویت چارچوبهای نظارتی در فرآیند خدمات متصل به تولید محصولات داخلی در راستای استیفای حقوق مصرفکننده ایرانی به منظور ایجاد رغبت و جذابیت در خرید و مصرف کالای ایرانی؛
- تشویق و تسهیل امکان ارتباط و دسترسی شرکتهای دانشبنیان به شرکتهای بزرگ صنعتی کشور (حتی در قالب ادغام و تملک، همکاریهای مشترک و ...) درجهت ارتقای کیفیت کالاهای تولیدی و کاهش قیمت تمام شده؛
- استفاده از ابزارهای تعرفه ای و غیرتعرفه ای و معطوف نمودن حمایتها به بنگاههای با عملکرد تولیدی و صادراتی قابل قبول در رشته فعالیتهای مزیتدار و یا راهبردی؛
- ترغیب شرکتها به توسعه فضای محصولی در جهت تنوع بخشی بیشتر به تولیدات صادرات محورکشور؛
- ارزیابی عملکرد قوانین و مشوقهای پیشین در زمینه حمایت از تولیدات داخلی و لحاظ کردن عناصر شفافیت؛ زمانبندی و مشروط نمودن حمایتها به افزایش کیفیت؛
- تقویت نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا و ممنوعیت عرضه کالای خارجی مشابه در این نمایشگاهها در کنار تسهیل حضور تولیدکنندگان داخلی با کیفیت بالا و راهاندازی شبکه تجاری کسب و کارهای ملی (بازار الکترونیکی بنگاه به بنگاه)؛
- تقویت روحیه خودباوری در مردم و نیروی کار با تاکید بر اثربخش بودن تلاشهای آنان در به بار نشستن غرور و تولید ملی و اطلاعرسانی نقش متقابل خرید و مصرف کالاهای داخلی در توسعه اشتغال